Allah(cc)'ın, altısı Zâtî, sekizi Subûtî olmak üzere 14 sıfatı vardır.
Zâtî Sıfatlar:
VÜCUD: Var olmak demektir. Onun varlığı kendinden olup, başka bir varlığa bağlı olmayan bir zâttır. Bütün herşeyi yaratan birisinin var olması gerekir. Bu yüzden Allahü Teala'ya Vâcibü'l-Vücûd denilmiştir. Allah'ın yok olduğunu iddia etmek, onun yarattığı bütün kâinat ve içindekilerin varlıklarını inkâr etmeyi gerektirir. Çünkü herşeyi yaratan ve var eden O'dur.
KIDEM: Allah(cc)'ın varlığının ezeli olması. Onun varlığının başlangıcı yoktur ve varlığı zamana bağlı değildir. Yani önce yok iken sonradan var olmuş değildir. Geçmişe doğru ne kadar gidilirse gidilsin Allah(cc)'ın var olmadığı bir an bile yoktur ve düşünülemez. Zaten zamanı ve mekânı yaratan da O'dur. O Allah(cc) ki zaman kayıtlarından münezzehtir.
BEKA: Allah(cc)'ın varlığının sonu olmaması. Bâkî ve Sonsuz olmasıdır. Onun varlığının başlangıcı olmadığı gibi sonu da yoktur. Herzaman vardı ve hep var olacak. Geleceğe doğru ne kadar gidilirse gidilsin onun yok olduğu veya varlığının sona erdiği hiç bir an olamaz. Başlangıcı olmayan bir varlığın sonunun olmaması gerekir.
MUHALEFETÜN LİL-HAVÂDİS: Allah(cc)'ın sonradan yaratılan hiçbir varlığa benzememesidir. Her ne akla geliyorsa veya düşünülüyorsa o Allah değildir. Çünkü akla gelen ve düşünülen şeyler hep sonradan yaratılmış, yok iken var olmuş şeylerdir.
KIYAM Bİ-NEFSİHÎ: Allah(cc)'ın hiçbir varlığa ihtiyaç duymamasıdır. Allah(cc), hiçbirşeye bağımlı ve muhtaç değildir. Bilakis yaratılan varlıklar ona muhtaçtır.
VAHDANİYET: Allah(cc)'ın bir ve tek olmasıdır. Sıfatlarında, ilahlığında, yaratıcılığında, benzerliğinde ve diğer özelliklerinde eşi/ortağı yoktur.
Bu yazdıklarım Allah c.c zatına yani sadece kendisinde bulunan özelliklerdir.Bunları tefekkür etmek haramdır.Allah c.c yarattığın mahluğun aczini bilerek ikaz etmiştir.Bu konu üzerine ısrar edildiği vakit araya şeytan girer ve insanı şaşırtması kolaylaşır.Aklın hayalin alamayacağı anlatımını izah edemeyeceğimiz bir yücelik kudret sahibi mevcuttur.
İnsanoğlunun ve tüm canlıların yaratılışını bilim izah ediyor.Bunun bir yaratıcısı sahibi olduğunua işaret ediyor.Allah c.c bilimin elde ettiği bilgileri 1400 sene evvel Kuran-ı Kerimde izah etmiş.Ademoğlununda bunlardan ibret alması gerektiğini söylemiştir.Aynı şekildede kendi varlığıyla ilgili bilgiler vermekte dikkat edilmesi gereken hususların altını çizmektedir.
Akla takılan bu konu sadece inanan yada inanmayan değil nefsi levvame mertebisini geçen muttaki bir kulun zihninede takılmaktadır.Çünkü mümin olma yolunda ilerleyen adem yaratanına duyduğu aşk ve muhabbet dolayısıyla O'nu baktığı heryerde görmeye çalışır.O'na şekil vermeye zihninde canlandırmaya çalışır.Ademin bu istek ve arzusu O'nun hakkında şüphesinden değil aşık maşuk ilişikisiyle duyduğu muhabbetten saf düşüncedir.Niyet ademce halis olmasına rağmen çok tehlikelidir.Çünkü O'nu gördüğümüz şeyleri ölçü alarak değelendiremeyiz.Bundan ısrar etmek mazallah insanı küfüre götürür.Bu hali aşan muttaki kul mümin olma mertebesine ulaşır.Mümin acabasız şeksiz şüphesiz inanan kimsedir. A.e.o