Alternatifim Cafe

Keman

Discussion started on Müzik Enstrümanları

_TrAiToR_

KEMAN

Muhtemelen en tanınmış orkestra çalgısı olan keman, bir yayla çalınan telli bir enstrümandır. Keman ailesinin en geniş aralıklı sesine sahip olan üyesi olan kemanın yanında bu ailenin diğer üyeleri, viola, çello ve kontrbasdır. Keman bir kaç ana parçadan oluşur. Ön kısım, omurga, boyun, perdeler, akort anahtarları, gövde, köprü, kuyruk ve F- delikleri. Üst, göbek veya ses tahtası olarak da anılan ön kısım genelde iyi kurutulmuş ladin, arkatarafı ise akağaçtan yapılır. Keman imal edilirken, ön, arka kısımlar ve omurga, boş bir kutu oluşturacak şekilde birleştirilir. Kuyruğa bağlanan dört tel köprünün üzerinden geçip, perdelerden uzanıp, akort anahtarlarına bağlanır. Anahtarla vasıtasıyla akort edilir ve elin perdelere basılması ile değişik sesler ve tonlar elde edilebilir. Müzisyen, tellerin üzerinde yayı doğru açıyla sürtünce ses elde edilir. Bu yay, pernambuco ’dan yapılıp, 75 santim uzunluğundadır ve telleri at kılındandır. Kemanın en önemli özellikleri, sahip olduğu ses aralığı ve hem lirik hem de hızlı ve parlak kullanıma elverişli olmasıdır. Kemancılar aşağıdaki teknikleri kullanarak özel sesler de elde ederler: pizzicato (telleri çekerek), tremelo (yayı hızlı hızlı telin üzernde hareket ettirmek), sul ponticello (yayı köprüye çok yakın sürterek ince bir ses elde etme), collegno (yayın teli yerine ahşap kısmını kulanarak) ve glissando (yayların üzerinde parmakları gezdirmekle çıkan ses).

Tarihçe:

Kemanın ilk olarak 1500 lerde İtalya da ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Lira da Braccio ve “fiddle” adlı iki enstrümandan türemiş olduğu sanılmaktadır. Keman yapım sanatı 17. ve 18. yy larda, Antonio Stradivari, Guiseppe Guarneri ve Jacob Stainer gibi ustalarla başlamıştır. O zamanki kemanların bugüne göre, boyunları daha kısa, perde bölgesi daha kısa ve köprüleri daha düzdü. Keman klasik eserlerde ilk kullanılmaya başlandığı zaman, alt sosyal seviyede bir alet olarak görünmüştür. Ancak, Claudio Monteverdi’nin Orfeo’su gibi eserler ve “24 violons du roi” gibi topluluklarla bu statüsü de yükselmeye başlamıştır. Bu tırmanma barok dönemde de, Antonio Vivaldi, J.S.Bach ve Georg Philip Telemann gibi bestecilerle devam etmiştir. Solo konçerto, sonat ve süit gibi müzik janrlarında, keman en önde giden eleman olmuştur. Ancak keman virtüözleri ilk olarak 19.yy da ortaya çıkmıştır. Giovanni Viotti, Isaac Stern, Mischa Elman ve Nathan Milstein ...
#1 - Aralık 17 2006, 01:16:46

feridun düzağaç-sokaklarda evcil deki keman sesi harika...
#2 - Aralık 17 2006, 17:18:03
İmzanız kural dışı.

murat evgin -özledim tek geçiyorum yakında ben çalcam onU
#3 - Aralık 17 2006, 19:09:52

#4 - Aralık 19 2006, 10:44:44

Keman sesi kanser eder derLer ... Gerçekten diğer enstrümanLara göre çok daha başkadır sesi ...

Ama öğrenmesi de bir o kadar zordur ... YakLaşık bir sene cıyakLatma oLasıLığı çok yüksek ...  (6)

BiLgi için teşekkürLer Samet ...
#5 - Ocak 20 2007, 22:22:09
« Son Düzenleme: Ocak 20 2007, 22:25:21 Gönderen: daisy07 »

Beni bütünde aramayın artık ...
Satırların sözcüklerin arasına sakladım kendimi ...
Kimse bulamasın, daha fazla silemesin diye çabalarım ...

Buket''im :bite

ben çalıyorum çok güzel bi alet gıy gıy diye seste çıkarmıyor
#6 - Mart 19 2007, 19:51:52

Keman sesine bayılıyorum. Özellikle Binbirgece dizisinde çalınan keman beni bitiriyor...
#7 - Mart 25 2007, 06:53:31
...SENİN MARKA OLDUĞUN YERDE FİYATLARI BEN BASARIM...

miccheck

keman.. sergei ryabtsev geldi aklıma hemen...
#8 - Mart 25 2007, 08:11:42

2-3 yıl kadar çaldığım ve sonra bi köşeye attığm alet
#9 - Mart 25 2007, 20:24:47
imza kural dışı

Direc-t nin hasret isimli parçasındaki keman notaları bana çok acil lazım.Kendim çıkartmaya çalıştım ama yapamadım.Yardım edebilecek olan var mı? :blush :)
#10 - Nisan 24 2007, 19:29:25

ben 3 ay keman kursuna gittim..çok zor bi alet..sabır istio..ben dayanamadım tabi :D Ama pişmanım keşke devam etsemişim..ama artık çok geç.. :) :))
#11 - Nisan 24 2007, 19:39:44

ben 3 ay keman kursuna gittim..çok zor bi alet..sabır istio..ben dayanamadım tabi :D Ama pişmanım keşke devam etsemişim..ama artık çok geç.. :) :))
Ben de kursa çok uzun bir süre gitmedim.Gittiğimde de zaten birşey anlamadım.Evde kendi kendime çalışarak birşeyler yapmaya çalışıyorum.Notaların yerlerini biliyorsan sen de öyle yapabilirsin.Peşini bırakma.Eğer çalınabilirse en güzel müzik ağleti bence.
#12 - Nisan 24 2007, 21:39:46

bnde kursa gidiorum halen devam ediorum hatta konserimiz bile oldu gerçi konserde takldım ama kimse anlamadı parça bitti sandılr :D çok güzl bi ses bi de piyona çalmak isterdm açıkcası
#13 - Haziran 20 2007, 19:50:40

keman çalmak süper bişe herkeşe tavsiye ederim ;)
#14 - Temmuz 10 2007, 19:45:15
imza kuraldışı..

ben de keman çalıyorum rocksever olmama rağmen....olsun hoşuma gidiyo yine de çalmak..;)
#15 - Ağustos 15 2007, 17:17:49
You cannot kill what you did not create.

keman ilk basta zor gibi ama snra cok kloy oluo notlrn yerlerini orenıosn hemenn her parcyı clbıoon ama kulak istıo cnku seslerii senn bluosun perdeside yokk cnkuuu eft orkestryıda saten keman olstyrr bnde kemanlaa ne samndr ilglnmıodum yas ttllnde smdi okllr aclnca yineee  basldımmm clişmya flnn
#16 - Ekim 07 2007, 23:06:35
razieL4EweR!!
B3n meLankoLiqqq 1 kıZıMMmM ;)

keman çalmak da sesinin verdiği rahatlık kadar güzel :)
#17 - Kasım 03 2007, 14:06:14
Eskiden buralar hep hayat, yaşamdı.

bi ara acayip istiyordum keman kursuna gitmeyi ama zamanım yoktu..
hala düşünüyorum aslında..
öğrenmek için tavsiye edilen bir yaş aralığı var mı?
18 yaşındayım ama parmaklarım odun gibi değil :D
#18 - Ocak 23 2008, 22:46:12
Hayat aslında basittir, zorlandığında bas ittir olmuyosa hasss.. (6)

_DaRkdreams_

Sesi bitirir adamı süper ya :D
Bi aralar çalmak isterdim :Ç
4. sınıftayken falan , istemekle kaldı tabii faaliyete geçemedim (6)
#19 - Ocak 23 2008, 22:49:36

bi ara acayip istiyordum keman kursuna gitmeyi ama zamanım yoktu..
hala düşünüyorum aslında..
öğrenmek için tavsiye edilen bir yaş aralığı var mı?
18 yaşındayım ama parmaklarım odun gibi değil :D

Yaş aralığı falan yok kemanda :)
İstediğin zaman gidip öğrenebilirsin :Ç
#20 - Ocak 25 2008, 21:31:08
Eskiden buralar hep hayat, yaşamdı.

gidip öğreniyim o zaman :D
#21 - Ocak 25 2008, 21:42:51
Hayat aslında basittir, zorlandığında bas ittir olmuyosa hasss.. (6)

Yaklaşık bir yıldır keman dersi alıyorum ve bence kesinlikle zor değil sadece sabır ve fedakarlık isteyen bir enstrüman...Tıpkı bir bebek gibi ona bakmalı, onunla ilgilenmeli ve çalışmalısınız hepsi bu...

Eğer gerçkten istiyorsanız yapabilirsiniz... :)
#22 - Mayıs 13 2008, 16:42:13

hayalperest çok doğru sölüyo bnm ilk bir senem tutuşla geçti okadar kusursuz olmalı...şimdi 3.senem =) konserwatuarımızın orkestrasında çalıyodm ama dağıldı maalesefki.. 1.kemandaydım bn bide 2.keman oluyo tabii... keman kanser değil verem yapıo demişlerdi bana..yok boynum eğri kalır faso fisoo:D
#23 - Haziran 15 2008, 21:05:58
ACıların Mutluluqa EnqeLse UmutLarın tamamen tukendiySe yürqiN SEni Uçuruma getirdiyse Dur Bekle BiRaz DAHA KARPUZ KESECEz XDXDXD

poison_black!!

Bi keman bi piano.
Tek başlarına bile olsalar yeter bana.
#24 - Haziran 15 2008, 21:09:13

Bi keman bi piano.
Tek başlarına bile olsalar yeter bana.


Gel ben sana öğretiyim dicem ama :Ç
#25 - Temmuz 21 2008, 22:41:20
Eskiden buralar hep hayat, yaşamdı.

TARİHTE KEMAN'IN YERİ

Keman'ın ilk kez nerede yapıldığı kesin olarak bilinmemekle birlikte , ortaçağda İngiltere'de Fiddle , Almanya'da Fiedel İtalya'da Lira da Braci , Fransa'da Viel adlarıyla kullanılan yaylı çalgılar Keman'ın atası sayılır. Lavignac , Keman'ın Türklerin Kemençe'i guz (Oğuz Kemençesinden)alındığını yazar. Bazı kaynaklarda ise Arapların Rebab'ından geliştirildiği öne sürülmüştür . 16.ve 17. yüzyıldaki Keman yapım ustaları Nicolo Amati , Paolo Maggini , Giuseppe Guarneru , Antonio Stradivarius Keman'a son şeklini vermişlerdir . Keman asıl biçimi korumakla birlikte 19. yüzyılda , bazı değişikliklere uğradı . Çağdaş Kemanda gövde ve sap daha uzun ,köprü daha yüksektir . Keman'a orkestrada ilk olarak ,1565 te St.Riggo ve Corteccia'nın eserlerinde yer verilmiştir . Sonraki yıllarda orkestradaki görevlerinden dolayı 1. ve 2. Keman olarak adlandırılmış orkestradaki sayıları çoğaltılmıştır.

TÜRK MÛSİKÎSİ'NDE KEMAN'IN YERİ

Keman'ın Türk ülkesine ne zaman geldiği kesin olarak bilinmiyor. İstanbul ve Trabzon gibi Lâtin ülkeleri ile sıkı ilişkiler bulunan şehirlerde çok eskiden beri Keman'ın en eski örneklerinin bulunduğu ileri sürülmüştür. Kanunî Sultan Süleyman 'ın sadrazamlarından Makbul İbrahim Paşa'nın gençliğinde, padişahın şehzadesi olarak Manisa'da bulunduğu yıllarda Keman çaldığı biliniyor. Yine bu yüzyılda yaygınlık kazanmış bir saz olarak klâsik mûsikîmize girememiş olmakla birlikte , halk arasında çok tutuluyor ve koltuk meyhanelerinde çalınıyordu. Keman'ı üst düzey sınıf arasına sokan kişinin , Sultan 1.Mahmud dönemi sanatkârlarından olan Corci olduğu ileri sürülür. Keman'dan önce mûsikîmizin yegâne sazı Rebab idi .O yıllarda Keman'a "Viola d'Amore" deniyordu ki, bu sazın benzeri yakın zamanlara kadar kullanılmış olan Sine Kemanı'dır. Kemani Corci'ye kadar bütün kaynaklarda , eski Türk Kemanını çalanların Türk olduğu halde, 18.yüzyıldan , daha doğrusu Corci'den sonra Türk olmayan kimseler Batı Kemanını çalmağa heves etmiş ve pek çok ünlü isim otaya çıkmıştır. Hiç şüphesiz bu sanatkârlar " Viola d'Amore " nin farklı şekli olan Sine Kemanı'nı çalıyorlardı ; Yedi teli olan Sine Keman'ın sesi biraz boğukça olduğu ve Kemençe sesine benzediği için , musikîden anlayanlarca daha çok tercih ediliyordu . 19. yüzyıl başına kadar Keman çalan sanatkârlar Keman'ın her iki türünü de kullanmışlardır. Daha sonra Sine Kemanı unutulmuştur. Son icrakârları Mustafa Sunar ile Nuri Duyguer olmuştur . Batı Keman'ının ülkemize yerleşmesinde Romanyalı Miron'un büyük rolü olmuştur. Ülkemizde Türk Musikîsi ölçüleri içinde çok güçlü icrakârlar yetişmiştir . Bir devreye damgasını vuran bu sanatkârlardan bazıları şunlardır: Kemanî Hızır Ağa , Kemanî Rıza Efendi , Kemanî Corci , Kemanî Kör Sebuh , Kemanî Aleksan Ağa , Kemanî Memduh , Bülbülî Salih Efendi ,Reşat Erer , Nubar Tekyay , Sadi Işılay , Hakkı Derman , Selahattin İnal v.b. Musikî terminolojimizde Keman çalanlara " Kemanî " denir .

KEMAN'IN ÖZELLİKLERİ

Keman insanı derinden etkileyen , eşsiz güzellikteki sesiyle , yaylı çalgılar ailesinin en önemli üyesidir. Sesi , öteki çalgılara göre birçok bakımdan insan sesine daha yakındır . Keman , çene altı ile omuz arasına sıkıştırılarak tutulur. Sol elin parmakları sap üzerinde bulunan tellere basarak gezinirken , sağ elde tutulan yay ,Keman tellerine sürtülerek çalınır . Gövdenin orta bölümündeki yan girintiler yayın daha kolay hareket etmesini sağlar.35 ile 36 cm arasında değişen bir gövdesi vardır. Küçük ve hafif bir çalgı olmakla birlikte , ortalama 84 ayrı parçanın bir araya getirilmesiyle yapılır .Genellikle iki cm .kalınlığında bir çam veya akağaç'tan oyma kalemi ve rende kullanılarak biçime sokulur . Keman'ın bir gövdesi ve buna bağlı bir sapı vardır.Gövde göğüs tahtası ya da tabla denen üst kapak , alt kapak ve onları birleştiren yanlık adlı verilen bir kasnaktan oluşur. Tellerin köprü aracılığıyla gövdeye yaptığı basınca direnebilmesi alt ve üst kapaklara hafif bir kavis verilmiştir . Sapın ucundaki burgulara( kulak) sarılarak bağlana teller bir eşikten (köprü) geçerek gövdenin ucundaki kuyruk bölümüne bağlanır . Köprü tellerin titreşimini üst kapağa iletir .Burgu yuvalarına yerleştirilen kulaklar tellerin istenilen ölçüde gerilmesini sağlar . Gövdenin içine boydan boya yerleştirilmiş ,bas çubuğu ya da bas kirişi denen bir çıta , eşiğin tam altında da can direği denilen bir takoz bulunur . Bas çubuğu sesin tınılanmasına , can direği de ses titreşimlerinin alt kapağa iletilmesine yardımcı olur . Üst kapak üzerinde " f " biçimindeki iki ses deliği ses titreşimlerinin gövdeden dışarı çıkmasını sağlar . Dış etkilerden korunabilmesi için yapımı tamamlandıktan sonra özel karışımlı bir tutkalla cilalanır, cila aynı zamanda Keman'ın ses tınısını belirleyen önemli bir öğedir. Keman yapım ustalarına Luthier denir . Ülkemizde Keman yapım teknikleri çok gelişmiş , çeşitli yarışmalarda birincilik alan Luthierlerimiz vardır bunlar : Cafer Açın , Mesut Gözalan, Yunus Tarhan , Mehmet Alkan ,Nevzat Önder ,Ayhan Damcıoğlu , Ahmet İyidoğan ,Emin Tilev , Bedii Akol v.b.


KEMAN'IN AKORT SİSTEMİ

Keman 'ın ****lden ya da hayvan bağırsağından yapılmış dört teli vardır . Akort sistemi pest'ten tize doğru : SOL-RE-LA-Mİ olarak düzenlenmiştir. Batı Kemanlarıyla aynı akort sistemine sahip olmasına rağmen , Türk Mûsikîsine uygun şekilde isimlendirilmiştir : DO-SOL-RE-LA dır . Bazı icracılar " LA" telini , İnce "SOL" düzeniyle kullanmaktadır bu konuda çeşitli fikirler öne sürülmüştür . Eskiden kullanılan ve Avrupa'dan getirilen Kemanların 5 esas 6 (7)ahenk teli olduğu ve aynı telin yine ince "SOL" olarak akord edildiği biliniyor. Bir başka görüş ise , Rebab ve Ud gibi çalgıların akorduna benzetmek için böyle hareket edildiğidir. ( "LA" akort Türk Mûsikîsi icralarında çiğ kalmakla birlikte , bazı makamlar transpoze edildiğinde icrada zorluklar oluşmaktadır )
#26 - Aralık 24 2008, 00:19:40
« Son Düzenleme: Aralık 24 2008, 00:20:13 Gönderen: Diyez »

tek başına değilde başka müzik aletlerinin yanında çok seviyorum sesini..
#27 - Aralık 26 2008, 19:47:18
Göründüğü gibi mutlu değildir hiçbir şey.

Bu şarkıdan sonra keman istiyorum diye dolanmaya başladım, rahatlatıyor sesi, alıp bambaşka yerlere götürüyor. Üniversitede kursa gidicem, kemancı olucam 8)
#28 - Mayıs 07 2010, 10:36:16
« Son Düzenleme: Mayıs 07 2010, 10:36:40 Gönderen: muhayyiLe »
Sevdiğim
Önce kemir bu tel örgüleri gövdemden
Geç derimin altındaki tehlikeleri
Yürek kızgın bir kuma devrilmeden
Yokla beni
abdurrahmancahitzarifoğlu


www.kemancilar.com
keman hakkında geniş içeriğe, bilgiye sahip bir site
tavsiye ederim
#29 - Şubat 11 2013, 16:42:06

gerçekten güzel bir siteymiş
#30 - Mayıs 24 2013, 16:58:17

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.