Alternatifim Cafe

Pozitivizm

Discussion started on Felsefe

dark

Pozitivist felsefe görüşünün kurucusu Fransız filozof Auguste Comte'dur (1798-1857). Comte, felsefeyi metafizik yapısından kurtarmak istemiştir.

19. yüzyılda bilimlerin, özellikle pozitif doğa bilimlerinin gelişmesi felsefeyi de etkilemiştir. A.Comte, felsefeyi de pozitifleştirmek istemiştir. Pozitif felsefe görüşünde bilgi duyularımızın bize kazandırdığı olayların, görünenlerin (fenomen) bilgisidir. Bu bilgi, değişmeyen, mutlak olan bir öz bilgisi olamaz. Olayların ve bunların ardardalığı ve benzerliğinin bilgisidir.

A.Comte'a göre yaşanan çağ, bilim çağıdır. İnsan düşüncesi, bu çağa üç aşamadan geçerek gelmiştir. Comte, bu gelişimi şöyle açıklar:

Teolojik Düşünce Dönemi

Dinsel düşünce dönemidir. Her şey kutsal fikrine göre yorumlanmıştır. Fetişizm (putçuluk), Politeizm (çok tanrıcılık), Monoteizm (tektanrıcılık) dönemleri yaşanmıştır.

Metafizik Düşünme Dönemi

Bu dönemde nesnel gerçekliğin özünde gizli güçler aranmıştır.

Pozitif Düşünme Dönemi

Bu dönem, bilim anlayışının oluştuğu dönemdir. Doğanın kendine göre yasaları vardır. Bilgi, bu yasalara göre oluşur ve bilgi ancak olayların bilgisidir. Böyle bir anlayışın oluştuğu dönemde felsefe de bilimler gibi pozitif olmak zorundadır.
#1 - Mayıs 15 2006, 18:21:58

gerçekten çok mantıklı be güzel bir ayrım bence...ama teknoloji çağı dediği ve içinde yaşadığımız çağ diğer çağlardan maalesef bağımsız olamamış....
#2 - Mayıs 23 2006, 23:07:20

değerlerin ve bazı dışsal ya da içsel sebeplerin dış dünyaya ait gerçekleri, olguları görmeyi engelleyebileceği dair bir iddia barındıran bu yüzden de olguların ve değerlerin birbirinden ayrılması gerektiğini savunan bunu savunduğu anda da bilgiyi fiziksel olaylarla eş anlamlı tutan düşünce. pozitivizm, insanların gerçekliği kavramsallaştırma, yorumlama tarzlarını göz ardı ederek eylemlerin anlaşılabileceğini savunur. bütün bunları duyan deleuze'da söyle bir yorum yapar:" olgulara inanma yanlışı içindeyiz; yalnızca göstergeler vardır. doğruya inanma yanlışına düştük; yalnızca yorumlar vardır."
in nuce :)
#3 - Mayıs 25 2006, 14:06:07

yanlız olgular la yola çıkmak eksikliktir buda bireyi hataya yönlendirir ör: a.comte aşk konusunu dahi biyolojik yapıya indirgemiş ve salgılaın sayesinde gerçekleşen bi eylem olarak tanımlamıştır oysa pozitivizme karşı olarak sorulan soru bizi o kişiye iten nedir dir oda anlık bir dürtü olarak tanrının eli denmiştir 
#4 - Mayıs 25 2006, 14:22:59

yanlız olgular la yola çıkmak eksikliktir buda bireyi hataya yönlendirir ör: a.comte aşk konusunu dahi biyolojik yapıya indirgemiş ve salgılaın sayesinde gerçekleşen bi eylem olarak tanımlamıştır oysa pozitivizme karşı olarak sorulan soru bizi o kişiye iten nedir dir oda anlık bir dürtü olarak tanrının eli denmiştir 

anlatımından edindiğim bilgiye göre belki hakkaten evrenin bir "kodu" vardır. tanrının keşfedilebilir bir aklı var, belki matematik bir icat değil keşif, evrenin özünde varolan birşey. belki yarın öbürgün manyağın teki çıkıp bütün fizik yasalarını birleştirdiğini açıklayacak. olmayabilir de. :4 ama tekrar tekrar söylediğim gibi en iyi ihtimal bunu bilimle test etmek. karadelikler üzerine geliştirilen bir teori, bu açıdan, dünyada oturup düşünen 100 tane filozoftan daha büyük katkı sağlar. o filozofların, şairlerin, bilinemezcilerin devri ancak yeterli bilgi edinildikten sonra başlamalı. yeterli bilgi edindik mi peki kesin birşey söylemek için? daha güneş sisteminin bile dışına çikamadığımız düşünülürse; ''hayır''
#5 - Mayıs 25 2006, 14:33:19

konuyu saptırmayalım ben a.comteun mataryalistliğindn bahsettim ! :okey
#6 - Mayıs 25 2006, 15:20:04

ya o benim açıklamamdan değilde bilgi birikimi olmadığı için anlaşılmıyo heralde baksana yazdığıma ör bile vermişim  :muhah :muhah :muhah :icon
#7 - Mayıs 27 2006, 10:50:19

pozitivizm abartıya kaçan bi maddeciliği esas alır :okey
#8 - Mayıs 27 2006, 12:53:44

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.