Alternatifim Cafe

Estetik

Discussion started on Felsefe

Estetik:

Sanat ya da güzellik alanında söz konusu olan değerleri konu alan felsefi disiplindir. Felsefenin güzeli ya da güzelliği konu alan, iyi, çirkin, hoş, yüce, trajik gibi güzellikle yakından ilişkili olan kavramları araştıran, doğal nesne ya da insan yaratısı olan ürünlerde sergilenen güzelliklerle ilgili yargı ve yaşantılarımızda söz konusu olan değerleri, tavırları, haz ve tatları analiz eden dalıdır.

Güzeli ve güzel sanatların doğasını inceleyen felsefe dalıdır. Estetiği bağımsız bir bilim olarak ilk ileri süren ve adlandıran Alman düşünürü Alexander Baumgarten’dir. Baumgarten’in verdiği anlamda estetik, duyusal bilginin bilimidir, konusu duyusal yetkinliktir. Gerçekleştirmek istediği de güzel üstünde düşünme sanatıdır. Bununla beraber estetik bir felsefe kolu olarak Alman düşünürü Kant ile önem kazanmıştır.

Estetik, insanın dış dünyaya gösterdiği, “güzel” ve “çirkin” sözcükleriyle dile gelen tepkileriyle ilgilidir. Ama “güzel” ve “çirkin” terimlerinin kapsamları belirsiz, anlamları da öznel ve görelidir. Üstelik, etkileyici bir doğa görünümüyle ilgili gözlemlerde ya da sanat eleştirilerinde kullanılan nitelemeler yalnızca güzel ve çirkinle sınırlı değildir; anlamlı, dengeli, uyumlu, ürpertici, yüce gibi bir dizi başka kavram da değerlendirmeye girer.

Estetik kuramı, bir yandan güzelin yalnızca öznel olmayan, nesnel bir içerik de taşıyan bir tanımını yapmaya, bir yandan da bu değişik terimler arasındaki bağıntıları belirlemeye çalışır. Temel sorunları ise estetiğin öznesine, estetiğin nesnesine ve estetik yaşantıya ilişkindir.

Estetik alımlayıcı(özne): estetik alımlayıcı sanat yapıtından ya da bir doğa görünümünden haz duyan, estetik tat alan bir varlıktır. Estetik tat almak, sanat yapıtı üretmek ve değerlendirmek, güzel ve çirkin gibi yargılarda bulunmak ancak belirli varlıklara özgü bir yetidir.

Estetik Nesne: estetik nesne terimine iki farklı anlam verilebilir: maddi nesne ve ereksel nesne. Ereksel nesne, nesneye insanın yüklediği anlamdır; zihin içindedir. Oysa maddi nesne öznenin zihninden bağımsızdır. Estetik nesne, ereksel anlamıyla tanımlanırsa, estetik kuramının asıl konusu da estetik yaşantı olur. Oysa Kant felsefesinin öznelliğine karşı çıkanların amacı, estetiğin duygular ve öznel yaşantılar alanından çıkararak estetik nesnenin kendi özellikleri üzerinde temellendirmektir.

Estetik Yaşantı: estetik yaşantı birbirini tamamlayan iki önermeyle tanımlanabilir:1) estetik nesne duyusaldır; görülür, işitilir ya da duyusal biçimiyle zihinde canlandırılır; insana bu duyusal özellikleri nedeniyle haz verir. 2) estetik nesne aynı zamanda düşünülen, seyrine dalınan bir nesnedir; yalnızca duyulara hoş geldiği için değil, bir anlam içerdiği, bir değer taşıdığı için de ilgilendirir.

Bu önermelerden ilki, estetik sözcüğünün kaynağına (duyum) işaret eder. İkinci önerme ise beğeni yargılarının temelini oluşturur. Seyretmeye değer bulunan nesnelerin değersiz bulunanlardan ussal olarak ayırt edildiğini gösterir.
Kant’a göre estetik yaşantının ayırt edici özelliği “çıkarsız” oluşudur.çağdaş estetiğin çıkış noktası olan bu önerme, estetiği ahlaktan da bilimden de ayırır. Ahlaki davranışlarda bir “çıkar” öğesi vardır; evrensel sayılan bir davranış ölçüsü bütün insanlara benimsetilmek istenir. Bilimde nesnelerin iç yapılarını, işleyişlerini ve neden-sonuç ilişkilerini araştırır; nesneleri denetim altına almak, insanın hizmetine koşmak ister. Oysa estetik yaşantının öznesi, estetik nesneyle bir merakını gidermek için ilgilenmez; estetik nesneyi başka bir amaca hizmet eden bir araç olarak da görmez. Estetik yaşantı da insan, karşısındaki nesneyi hep belli bir uzaklıktan seyreder: estetik yaşantı kullanma, sahip olma, tüketme ve ahlaki açıdan yargılama gibi davranışları dışarıda bırakır.

Kant’a göre estetik us, kuramsal us’la uygulayıcı us arasında bir köprüdür ve kuramın uygu alanındaki denetçisidir. Estetik us, bir yargı gücüdür ve doğru düşüncenin iyi uygulandığını güzel yargısıyla yargılar. Kant’a göre güzel olan, doğrunun iyilikte gerçekleştirilmesidir. Kant’ın bu düşüncesinde Yunan felsefesinde olduğu gibi güzel’i iyi ile birleşik kılan bir ereklilik belirse de, Kant bunu biçimsel bir ereklilik “ereği olmayan ereklilik” olarak tanımlar. Daha açık bir deyiş ile güzel’in ereği kendisidir; güzel, güzel olduğu için istenilir. Güzel’in ereği başkaca hiçbir erek gözetilmeksizin, gene kendisinden doğan estetik hazdır. Güzel, burada bir ereğe koşulmuş olduğundan değil, sadece bir ereğin biçimi olduğundan güzeldir. Buysa, hiçbir karşılığı gerektirmeksizin, salt bir hazdır. Kant’a göre estetik yargı, bir beğeni yargısıdır. Güzel bir yargının nesnesidir. Kant bu yargıyı genellikle geçerli kılmak ister ve ortak estetik bir duygunun varlığını ileri sürer. Ona göre bu yargı, herkeste ortak olan ideal bir ölçüyü yansıtır. Bu yüzdendir ki Kant “beğeniler tartışılamaz” anlayışına karşı çıkmakta ve beğenilerin tümel geçerli olmasını savunmaktadır.
#1 - Mayıs 11 2006, 17:56:52
« Son Düzenleme: Mayıs 11 2006, 18:08:15 Gönderen: Yildiz »
Alıntı yapılan: Wiiliam Shakespeare
love all
trust a few
do wrong to none

Yeni!
Özür dilerim  :agla

Sorunu anlamadim Valla?  :muhah :muhah :muhah

Nesne nerden cikti ki?  :alala :muhah
#2 - Mayıs 11 2006, 21:04:18
« Son Düzenleme: Mayıs 22 2006, 23:37:44 Gönderen: Yildiz »
Alıntı yapılan: Wiiliam Shakespeare
love all
trust a few
do wrong to none

Haaa, onu diyorsun, özür dilerim yaw  :agla
Valla kafam karisik biraz yaw, ayni zamanda Kral Tv'e de bakiyorum da  :muhah :muhah :muhah

Estetik Nesne: estetik nesne terimine iki farklı anlam verilebilir: maddi nesne ve ereksel nesne. Ereksel nesne, nesneye insanın yüklediği anlamdır; zihin içindedir. Oysa maddi nesne öznenin zihninden bağımsızdır.

Ben söyle anladim bunu:
Estetik nesne = Ereksel nesne + Maddi nesne

Ve ereksel nesne zihnin icinde, yani sen birseye baktin ve güzel buluyorsun. Güzel bulup bulmaman senin zihnine bagli, yani o nesneyle iyi birseyin baglantisini kuruyorsan güzel kurmuyorsan cirkin... Bu sadece buna degil bir sürü seye bagli, senin ruh haline falan...
Maddi nesne sadece nesne'nin "kendisi", var olan sey derim ben...

Buraya takmadim kafami acikcasi, pek ilgilenmedim yane:

"Estetik nesne, ereksel anlamıyla tanımlanırsa, estetik kuramının asıl konusu da estetik yaşantı olur. Oysa Kant felsefesinin öznelliğine karşı çıkanların amacı, estetiğin duygular ve öznel yaşantılar alanından çıkararak estetik nesnenin kendi özellikleri üzerinde temellendirmektir."

Ama Valla bilemiyorum dogru mu anladim, ama belki yardimci olabilmisimdir sana...  :cicek
#3 - Mayıs 11 2006, 22:13:28
Alıntı yapılan: Wiiliam Shakespeare
love all
trust a few
do wrong to none

bi dakka ereksel anlatım çıktı bi de yaa...

o ne abicim? :Ç
#4 - Mayıs 13 2006, 22:39:49

Valla ben üstte yazdim ne anladigimi, dogru mu yanlis mi bilmiyorum, ama daha iyi aciklayabilen bir felsefe sözlügü falan da bulamadim maalesef :agla
#5 - Mayıs 14 2006, 14:09:05
Alıntı yapılan: Wiiliam Shakespeare
love all
trust a few
do wrong to none

Çok değişik bir kavram yaa.....anlam veremedim....duymuştum ama gerçekten hiç anlayamadım...sözlükte de karşılığını

bulamadım....enteresan bişey...


Aynen  :alala
#6 - Mayıs 14 2006, 14:17:08
Alıntı yapılan: Wiiliam Shakespeare
love all
trust a few
do wrong to none

estetikten mi bahsediyosunuz karışık diye  :)
#7 - Mayıs 14 2006, 19:33:03

Temelde bulunan erek;varılmak istenen ereğe götüren neden.

Bir şeyin kendisi için yapıldığı şey, sonda yer alarak etkileyen neden, kendi uğruna bir şeyin olması yüzünden nedene dönüşen erek.

(alıntı) :okey
#8 - Mayıs 14 2006, 19:46:33


Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.