Alternatifim Cafe

Kamyon-Tır-Otobüs Şoförlerine Fazla Mesai Kanunları

Discussion started on Konu Dışı

sabunkopugu

Tır şoförleri yurt içinde veya yurt dışına sefer yapmak olmak üzere iki şekilde çalışabilirler. Ülke içinde taşımacılık işinde çalışan tır şoförlerinin ücretleri taraflar arasında temel ücret olarak kararlaştırılabileceği gibi, sabit ücrete ilave olarak sefer sayısına ya da katedilen kilometre başına ödenen prim şeklinde gerçekleşebilmektedir. Uluslararası alanda çalışan tır şoförlerinin ücretleri genelde asgari ücret ve sefere bağlı prim esasına göre belirlenmektedir. Bazı işveren uygulamalarında ise garanti ücret olarak adlandırılan asgari ücret ödenmeyip, sadece sefere bağlı prim ödemesi yapılmaktadır. Bu ihtimalde de tır şoförünün ücreti salt sefer primlerinden oluşur (Yargıtay 9.H.D. 21.05.2013 gün, 2011/ 10769 E, 2013/ 15255 K.).

Sefer primi, uygulamada harcırah olarak adlandırılmakta ve gidilen ülkeye göre değişkenlik gösterebilmektedir. Sözü edilen sefer primi, yol geçiş ücretleri ve diğer masraflar için verilen, Türkiye’ye dönüşte belge karşılığı kapatılan avanstan farklı olup, tamamen işçiye ödenen ücret niteliğindedir. Yerleşik Yargıtay kararlarında da uluslararası alanda faaliyet gösteren tır şoförlerinin yasal asgari ücretle çalışmayacağı kabul edilmektedir (Yargıtay 9.H.D. 02.05.2013 gün, 2011/ 10981 E, 2013/ 13086 K. ; Yargıtay 9.H.D. 06.06.2013 gün, 2011/17648 E, 2013/17351 K.; Yargıtay 22. H.D. 17.04.2013 gün, 2012/ 22153 E, 2013/8106 K.).

Avrupa birliği ülkelerinde Romanya nakliye  gibi uluslararası nakliye araçlarının kullanımı sıkı şartlara bağlanmıştır. Dairemizin yerleşik içtihatlarına göre uluslararası nakliye işinde çalışan işçilerin fazla çalışma yapmadığı kabul edilmiştir. Somut olayda davacı Avrupa ülkelerine mal taşıyan uluslararası nakliyat firmasında şoför olarak çalışmıştır. Avrupa birliği ülkelerinde uluslararası nakliye araçlarının kullanımı sıkı şartlara bağlanmıştır. Dairemizin yerleşik içtihatlarına göre uluslararası nakliye işinde çalışan işçilerin fazla çalışına yapmadığı kabul edilmiştir. Buna rağmen mahkemece davacının fazla çalışma alacağının hüküm altına alınması hatalıdır. 9.HD. 2009/23339 E. 2011/41238 K. 26.10.2011

Uluslararası taşımacılık işinde çalışan tır şoförünün aylık ücretinin tartışmalı olması durumunda, tarafların ikame ettikleri delillerle kesin bir sonuca ulaşılamaması halinde ilgili işçi ve işveren meslek kuruluşları ile gerektiğinde sendikalardan ücret araştırması yapılmalıdır. İşçinin çalıştığı süre içinde taşıma işini gerçekleştirdiği ülkeler belirtilerek sefer başına ne kadar ücret alabileceği belirlenmeli ve dosya kapsamındaki diğer delillerle birlikte değerlendirmeye tabi tutularak sonuca gidilmelidir (Yargıtay 9.H.D. 02.05.2013 gün, 2011/10981 E, 2013/ 13086 K.).

#1 - Ekim 19 2016, 11:38:28
« Son Düzenleme: Ekim 19 2016, 11:40:45 Gönderen: sabunkopugu »

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.