Alternatifim Cafe

Darbukada Tutuş ve Çalım

Discussion started on Müzik Enstrümanları

Darbukada Tutuş ve Çalım

darbukatutuş Darbukada Tutuş ve ÇalımHer müzik aletinde olduğu gibi darbukayı da iyi çalabilmek için öncelikle iyi bir tutuş gereklidir. Darbuka çalmanın ilk kuralı kişinin fiziksel özelliklerine uygun bir yükseklikte oturmasıdır. Devamında ise darbuka çalmak için gerekli pozisyonu alması gerekmektedir. En fazla diz kapağı yüksekliğinde oturulmalı, ayaklar yere tamamen basmalıdır. Darbuka kucakta öne ya da arkaya doğru kaymamalı ve de eğilmemelidir. Darbukanın çember bölümü iki bacağın arasına gelecek şekilde olmalıdır. Sol kol, darbukanın boyuna paralel olarak, darbukanın üstüne koyulur. Sol avuç içi ise kasnağın üzerinde durmalıdır. Ayrıca sol kol içe doğru yaklaşık 90 derecelik bir açı oluşturacak bir şekilde durmalı, sol el de çember üzerinde bulundurulmalıdır. Rahat bir çalım ve çalım sırasında bel ağrısı oluşmaması için beli ve sırtı destekleyen bir sandalye seçilmesi de icracıyı rahatlatacaktır.

Darbukada Vuruş Teknikleri ve Vuruş Bölgeleri

Düm Vuruşu

“Düm” vuruşu usul notasında üst çizgide yer almaktadır. Darbukada uygulanışı ise, sağ ile yapılmaktadır. Baş parmak dışındaki diğer bütün parmaklar birbirlerine bitişik bir şekilde tutularak pozisyona getirilir. Parmakların uç noktaları darbukanın derisinin ortasına denk gelecek biçimde avuç içi ile paralel şekilde vuruş gerçekleştirilir. Parmakların iç kısmı tamamen darbukanın derisine değmelidir. Vuruş gerçekleştirdikten sonra ise parmaklar darbukanın derisi üzerinde bekletilemeden geri çekilmelidir. Derinin parmakları geri itmesine izin verilmelidir. “Düm” vuruşu kuvvetli zamanlar için kullanılan bir vuruş tekniğidir.

Tokat Vuruşu

“Tokat” vuruşu usul notasında üst çizgide yer almaktadır. “Düm” vuruşuyla birbirine karışmaması için üzerine içerisinde çarpı bulunan bir yuvarlak koyulmaktadır. Tokat vuruşunun darbuka üzerinde uygulanması ise sağ el ile yapılmaktadır. Baş parmak hafif büküktür ve diğer parmaklar birbirine bitşik sekilde kapatılmaktadır. Elin üst kısmıyla parmaklar arasında 45 derecelik bir açı oluşturulmaktadır. Sağ eldeki bütün parmaklar darbukanın derisine temas eder. Darbukadan tokat sesi çıkarmak için; darbukanın derisine vururken aynı zamanda deriyi tutmaya çalışır gibi, baş parmak haricindeki parmaklar hareket eder. Düm vuruşunun aksine tokat vuruşunda bütün parmaklar darbukanın derisinin üstünde kalmaldır. Derinin parmakları itmesine izin verilmemelidir. Tokat vuruşu kuvvetli ve yarı kuvvetli zamanlar için kullanılmaktadır.

Sağ El “Tek” Vuruşu

Sağ elle “Tek” vuruşu nota üzerinde gösterilmek istediğinde alt çizginin üzerinde gösterilmektedir. Tek vuruşunu yapabilmek için parmaklarla darbukanın kasnağına en yakın bölgeye vurmak gerekmektedir. Parmakların uç kısmındaki ilk kırılma noktasından fazlası darbukanın derisine temas etmemelidir. Parmaklar darbukanın derisinin merkezine ne kadar yaklaşırsa darbukadan alınan “tek” sesi de o kadar bozulmaya uğrar. Bu vuruşta dikkat edilmesi gerekn nokta: vuruşun bilekten kuvvet alınarak uygulanmasıdır. Koldan kuvvet alınarak yapılan vuruşlar hatalıdır. Tek vuruşu, zayıf karakterli bir vuruştur.

Sol El “Tek” Vuruşları

Sol el ile yapılan tek vuruşları notalarla gösterilmek istendiğinde alt çizgü üzerinde gösterilmektedir. Bu ses sol elin işaret parmağı ve yüzük parmağı kullanılarak elde edilmektedir. (1) sembolü işaret parmağını, (3) sembolü ise yüzük parmağını ifade etmektedir.

Gerçekleştirilen ritmin tarzı ile ilgili olarak sol el ile iki “tek” vuruşu art arda geliyorsa önce işaret parmağı ardından yüzük parmağı sırasıyla vurulmalıdır. Bu vuruşlar yine darbukanın kasnağına en yakın bölgesine vurularak gerçekleştirilmektedir. Parmakların uç kısmındaki ilk kırılma noktasından fazlası darbukanın derisine temas etmemelidir. Parmaklar darbukanın derisinin merkezine ne kadar yaklaşırsa darbukadan alınan “tek” sesi de o kadar bozulmaya uğrar. Bu vuruşlar parmak hareketi ve kuvveti ile olmalıdır. Kol ve bilek yardımı parmakların kuvvet kazanmasını engelleyeceğinden tercih edilmemelidir. Sol el tek vuruşları zayıf vuruşlardır.

Kesme Vuruşları

“Kesme” sol el “tek” vuruşlarında çıkan sesi kapalı ve kesik duyurmak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bu vuruş sağ el yardımıyla yapılmaktadır. Nota altına koyulan kısa yatay çizgi ile gösterilmektedir. Bu vuruş tekniğinin şekli sesin tınlamasını kestiği için “tokat” vuruşundan çıkan sesin daha az şiddetlisi ve daha tizleşmiş hali gibi duyulmaktadır. Kesme vuruşları da portede alt çizgide gösterilmektedir.

Sağ elinbaş parmağını yatay bir biçimde darbukanın derisinin merkezi ile sol el “tek”lerinin vurulduğu bölgenin arasına dayayıp ve sol el parmaklarının ikisinden biriyle “tek” vuruşunun gerçekleştirilmesiyle elde edilmektedir. Kesme vuruşları yarı şiddetli zamanlar için kullanılmaktadır.

kaynak: http://www.darbukam.com/darbukada-tutus-ve-calim.html
#1 - Ağustos 26 2013, 21:22:20
« Son Düzenleme: Ağustos 26 2013, 21:24:38 Gönderen: throne »

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.