Alternatifim Cafe

10 bin TL krediniz hazır!

Discussion started on Ekonomi Haberleri

Bireysel kredilerde artan rekabet ihtiyaç kredilerini patlattı.



Türk bankacılık sisteminde kullandırılan ihtiyaç kredisi rakamı 50 milyar lirayı aştı. Özellikle 2008 yılından sonra artış eğilimine giren ihtiyaç kredileri bankaların kampanyaları ile önlenemez bir yükseliş içinde.

Son dönemlerde bankaların müşterilerini, “Bankamızda sizin için ayrılmış 10 bin liralık ihtiyaç krediniz var. İstediğiniz zaman kullanabilirsiniz” gibi mesajlarla bombardımana tuttuğu biliniyor. Kredilerini ve kart ödemelerini düzenli olarak ödeyen müşterilerine mesajla ihtiyaç kredisi dağıtan bankaların amacı, bu pazarı daha iyi değerlendirmek. 10-20 milyar lira gibi limitleri olan ve kefilli, kefilsiz, ipotekli ve ipoteksiz olmasına göre faiz oranı değişen ihtiyaç kredisine olan talebi n 2008 krizinden itibaren arttığını gören bankalar, bu talebi kendileri yönlendirme peşinde. İhtiyaç kredilerinde tüketicileri kampanya bombardımanına tutan bankaların özellikle 2010 yılı itibarıyla bu segmentte gaza tamanlamıyla basmasıyla 2009 yılında toplam 43.8 milyar lira olan bankaların ihtiyaç kredisi stoku, 2010 yılında mayıs sonu itibarıyla 6.1milyar lira artarak 50milyar liraya ulaştı.

REKABET, FAİZİ YÜZDE 15’LERE İNDİRDİ
2008 yılında başlayan ekonomik krizle birlikte, tüketici kredilerinde bankaların en aktif olduğu segment olan konut kredilerinin bıçak gibi kesilmesi ve uzun bir süre bu alanda hareketlilik yaşanmaması bankaları ihtiyaç kredilerinde daha aktif hareket etmeye itti.

Yaşanan küresel ekonomik krizde ihtiyatlı olmayı seçen bankalar, otomobil ve konut kredilerinde yaşanan durgunluk ile rekabetin rotasını ihtiyaç kredilerine çevirdi. Bir biri ardına başlayan kampanyalarla ihtiyaç kredilerinde baş döndürücü artış yaşanırken, rekabetle birlikte bu kredilerin faiz oranları da yıllık bazda yüzde 20’lerden yüzde 15’lere kadar geriledi.

Artan rekabet ve faizlerde yaşanan düşüşlerle birlikte ihtiyaç kredileri de hızlı yükseldi. İşsizlik ve iç tüketimdeki canlanma gibi iki önemli etken, kredi faiz oranlarında yaşanan düşüş ve kampanyaların etkisiyle ihtiyaç kredilerini patlattı. Bankalar da, her ne kadar riski daha yüksek olsa da, konut ve taşıt kredilerine göre kâr marjı daha fazla olan ihtiyaç kredilerine yüklenmeye başladı.

KÂRSIZ VE BATIĞI YÜKSEK KREDİ RİSKİ
İhtiyaç kredilerinde yaşanan bu amansız rekabet bankalar açısından belli riskler de taşıyor. Bankacılar, işsizlikte herhangi bir düzelme görülemese de ihtiyaç kredilerine gözlenen artışın, seçici davranmayan bankalar için risk taşıdığını belirtiyor. Bankaların, hem faizi düşürüp, hemde seçici davranmamaları durumunda bu alanda sıkıntı yaşayabileceğine dikkat çeken bankacılar, bu durumun aynı zamanda kârsız ve batık oranı yüksek bir kredi tipi de oluşturabileceğini söylüyor. Artan rekabetle ihtiyaç kredilerinde faiz oranlarının düştüğüne ancak kredi tutarının artmasıyla da batık oranının yükseldiğine dikkat çeken uzmanlar, bankaları uyarıyor.

Batık oranı yüzde 5
İhtiyaç kredilerinin kullanımının artması, bu kredi segmentindeki batık oranlarının da yükselmesini beraberinde getirdi. Öyle ki, ihtiyaç kredisindeki batık oranı son 4 yılda baş döndürücü bir hızla yükseldi. 2006 yılında 17.5 milyar lira olan kredinin batık oranı yüzde 1.1 iken, 2009 yılı sonu itibarıyla 43.8 milyar lira kredinin batık oranı yüzde 5.7 olarak gerçekleşmişti. Yılın ilk beş ayında ise kredi miktarı 50 milyar liraya yükselirken, batık oranı ise yüzde 5 (2.5 milyar lira) olarak gerçekleşmiş durumda. Uzmanlar, önümüzdeki dönemde kredi tutarıyla birlikte batık oranının da artmasının olası olduğunu belirtiyor. Bankacılar, ihtiyaç kredisinin teminatı zayıf olmasına rağmen, her halükârda faizi daha yüksek olduğu için bankalar açısından daha kârlı bir ürün olduğunu, dolayısıyla bankaların ihtiyaç kredilerinde gaza basmaya devam edeceğini belirtiyor. 5-10 bin lira için kimse sicilini bozdurmak istemediği için bankalar ihtiyaç kredilerinde daha fazla gaza basıyor.

‘Tüketimdeki canlanma ve işsizliğin artması etkili’
Anadolubank Genel Müdür Yardımcısı Recep Atakan:
Tüketici kredilerinin son iki yıldır artmasında, tüketimdeki canlanma ve artan işsizlik etkili. Türkiye’nin yakalamış olduğu tüketim canlılığının yanı sıra bankaların, bireysel kredilere yönelmesi kaynaklı bir konjonktür de var. İhtiyaç kredilerine yıllık olarak bakıldığında tatil dönemleri, bayramlar ve yılbaşı gibi özel dönemlerde tüketim ciddi bir artış gösterir. Son dönemde ihtiyaç kredilerinin artmasında bir başka neden ise Türk Lirası’ndaki düşük faiz trendi. Bu trendin devam edeceği beklentisi ile bankalar, nispeten daha yüksek verim alabildikleri ve içeriye yeni müşteri sokabildikleri tüketici kredisine yöneliyor.

‘Konut daralınca ihtiyaca yöneldiler’
Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Abdurrahman Özciğer:
Yaşanan küresel krizle birlikte konut kredilerinde ciddi daralma yaşanmıştı. Bu daralmayla birlikte bankalar da ihtiyaç kredilerine yöneldi. Bu yönelme doğrultusunda ihtiyaç kredisinde de artışlar gerçekleşti. Türk tüketicisinin profiline ve davranış eğilimine baktığımızda 2009 ve 2010 yılında tüketici güven endeksinde ciddi bir düşüş olmadığı için tüketiciler harcama eğilimi ve kredi ihtiyaçlarını kısıtlamadılar. Bütün bunlar ihtiyaç kredileri tarafında artışın ardında yatan nedenler. (HABERTÜRK)
#1 - Haziran 08 2010, 17:14:03
‎ Unutma! Kendine yarattığın dünyada, içine aldığın tüm vatandaşlar arasında en 'solcu' benim!
Mercey.


Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.