Alternatifim Cafe

Wright Kardeşler

Discussion started on Bilim Adamları

Wright Kardeşler, Orville (d. 19 Ağustos 1871 - ö. 30 Ocak 1948), Wilbur (d. 16 Nisan 1867 - ö. 30 Mayıs 1912), motorlu uçak uçuran ABD'li kardeşler.

18 Ağustos 1871 yılında Alphonse Pénaud, ilk defa yapısal dengeli model uçağı Tuileries Gardens, Paris'te Société de Navigation Aérienne kurumu gözetiminde 11 saniyede 40 m uçurarak havacılık da yeni bir çığır açmıştı. ?Planophore? adını verdiği bu model uçak, tarihte ilk yapısal dengeli uçaktır. Buna benzer bir oyuncak, Wright kardeşlerin çocukken çok ilgilerini çekmişti.

1891?de ilk Aerodrome model uçak ile denemelere başlayan Samuel P. Langley, dört senelik çalışmalarının sonunda, buhar gücü ile çalışan Aerodrome No.V? in 30 m yükselerek 1006 m yol katetmesini sağlamıştır. (Aerodrome Latince'de - Hava Koşusu demektir) Sürati ise saatte 32 km idi. Bir sonraki modeli Aerodrome No.VI ise Kasım 1896?da bu sefer 1280 m uçmuş ve 1 dk.?dan fazla havada kalmıştır. Bu pilotsuz uçuşlar ABD Savaş Bakanlığı ($50,000) ve Smithsonian Enstitüsü ($20,000) tarafından, pilotlu uçuş için desteklenmişti.

Ohio, Dayton'lu iki bisiklet ustası olan Wilbur ve Orville Wright, 1890'da kuşların nasıl uçtukları hakkında kendilerine ipucu verebilecek her şeyi sistemli bir şekilde incelemeye başladılar. Bilimsel eserlerde ve eski insanların deneyimleri arasında kendi işlerine yarayacak hiçbir şey olmadığını kısa sürede anlayan Wright kardeşler sadece Berlin yakınlarındaki bir tepe üstünden planörle uçuş denemeleri yapan ve bu konuda çok dikkatli notlar tutan Alman mühendisi Otto Lilienthal'in çalışmaları ile işe başladılar.

Wilbur ve Orville Wright bilimsel öğrenim görmemişler, liseden sonra yüksek bir okulda gitmemişlerdi. Fakat uçma alanındaki çalışmalarını ilerletirken kendi yöntemlerini de model uçaklar, uçurtmalar, insan taşıyan planörler ile yaptıkları yüzlerce deney sayesinde bu konuda ilerlettiler. Havacılıktaki gelişmelerden ülke olarak geri kalmamak için, Smithsonian Enstitüsü - ABD, Lilienthal?in Lift & Drag tablosu ile birlikte Wenham ve John Browning?in 1871?deki rüzgar tüneli çalışmasını daha 1895 yılında Wright kardeşlere vermişti.

Lilienthal kuşların uçmalarını çok yakından incelediği için planörünün bir kuşu andırmasına fazla şaşmamak gerekir. Lilienthal uçabilecek bir uçağın havayla temas halinde olan sabit bir kanadı olması gerektiğini gösterdi. Kararlı bir uçuşu gerçekleştirebilmek için gerekli kontrol sadece onun söylediği böyle bir kanat tarafından sağlanabilirdi ve bu konuda Wright kardeşler Lilienthal çalışmalarını esas aldılar.

Amerika Birleşik Devletleri'nde tek kanatlı ve buhar motorlu havadan ağır uçan ilk pervaneli uçak, Alman Gustav Weisskopf tarafından Nisan 1899 da Pittsburgh, Pennsylvania sonra 14 Ağustos 1901?de Bridgeport Connecticut, daha sonra da 17 Ocak 1902 de 11,300 m?lik Connecticut uçuşu ile başlamıştı. Gustav Weiskoff (ona İngilizce tercümesi ile Whitehead derlerdi) Amerikan vatandaşlığına geçmemekte ısrar ettiğinden, Smithsonian Enstitüsü Wright Kardeşleri desteklemeye devam etti.

Wright kardeşlerin 17 Aralık 1903'te Kuzey Karolina'da Orville'in kontrolünde havalanan ilk uçağı aerodinamik ses teorisine bağlı kalınarak yapılmıştı.
Bu uçak iki pervaneliydi. Pilotla birlikte ağırlığı 335 kg'dı. Orville birinci denemede 12 saniye uçtu ve sadece 37 metre mesafe kat etti. O günkü son denemesinde ise, bu süre 59 saniyeye çıkmıştı ve 280 metrelik bir mesafeye uçmuştu.

Wright Kardeşler artık uçabilen bir uçak yapmışlardı ama onu nasıl uçuracaklarını bilmiyorlardı. Smithsonian Enstitüsü lider havacılardan Louis Mouillard, Gabriel Voisin, John J. Montgomery, Louis Blériot, Alberto Santos Dumont ve Percy Pilcher ile yazışarak elde ettiği tüm bilgileri, Wright Kardeşlere iletmeye devam ediyordu.
4 Haziran 1908 senesinde ABD'nin ilk ?resmi? uçuşunu Kanadalı Glenn H. Curtis, June Bug adını verdiği dışarıdan yardım almadan kalkabilen bir uçak ile yaptı.Bu uçuş Amerika?nın ilk resmi ?Havadan Ağır Uçağı ve Uçuşudur?. Curtis 1 numaralı Pilot Lisansı sahibidir, Wright Kardeşler ise 4 ve 5 nolu lisansları almışlardır.
Avrupa'daki hızlı havacılık gelişmeleri ve Kanadalı Glenn H. Curtis ile çalışmaya başlayan ABD Savaş Bakanlığı ve Smithsonian Enstitüsü, yarışa başlamakta bile zorlanan Wright Kardeşleri artık ?İlk Uçuş? ile pazarlamaya devam edecekti. Nitekim ABD, 12 Aralık 1928 tarihinde İlk Uçuş?un 25'ci yılı adı altında bir Uluslararası Sivil Havacılık konferansı düzenledi. Dünyaya 'İlk Uçuşun 25'ci Yılı' diye ilan edilen bu konferansa, ?İlk Uçuş yalanı? yüzünden hiç bir devlet katılmadı. Tarihte kayıtlara "Güzel bir kutlama" diye geçti. (12-14 Aralık 1928)
#1 - Mart 10 2010, 11:48:44
‎ Unutma! Kendine yarattığın dünyada, içine aldığın tüm vatandaşlar arasında en 'solcu' benim!
Mercey.


Wright Flyer

Wright Flyer, Wright Kardeşler tarafından Wright Glider (planör)'dan geliştirilen tarhin ilk insanlı uçak. Alberto Santos-Dumont

Uçuşlar

Meteoloji merkezine danışıp rsert rüzgarların estiği yer olduğunu öğrenen Wilbur Wright, Kuzey Karolina Eyaleti'nin Kitty Hawk kasabasında Wright Glider adlı planörün denemesini yapmaya karar verdi ve Wright Kardeşler Eylül 1900'da ilk defa Kitty Hawk'a gittiler. Temmuz 1901, Ağustos - Ekim 1902'de de Kitty Hawk'ta geliştirdikleri planörle denemeye devam ettiler.

Uçak için Kanatçık (aileron) yerine warping wing kullandı ve 23 Mart 1903'te Flying Machine adıyla patent hakkını almak için mahkemeye başvurdu. (22 Mayıs 1906'da patent numarası?821.393 ile kabul edilecektir.)

23 Eylül 1903'te tekrar oraya giderek 14 Aralık 1903 tarihinde gerçekleştirdikleri denemede 3.5 saniye havada kalıp düştü.

17 Aralık 1903 saat 10:35'te Kitty Hawk kasabasına yakın Kill Devil Hills mevkiinde, Wrigh Flyer, Orville Wright'in komandasıyla 12 saniyede 36,6 metre uçtarak ilk uçuşu gerçekleştirdi.

İkinci uçuşu 11:20'de gerçekleştirildi ve Wilbur Wright komandasında 12 saniyede 53,4 metre uçtı. Üçüncü uçuşu 11:40'da Orville Wright komandasında 15 saniyede 61 metre uçtı. Dördüncü ve son uçuşu 12:00'da Wilbur Wright komandasında 59 saniyede 260 metre uçtu. Sadece beş kişi bu denemeleri izledi.
Ancak Wright Kardeşler kapalı bir şekilde gerçekleştirildiği için ilk uçak üzerindeki tartışmaya yol açtı.

Smithsonian ve Curtiss

23 Ekim 1906'da Fransa'ya göç eden Brezilyalı Alberto Santos-Dumont, kendisinin geliştirdiği 14 bis uçağıyla 60 metre uçtu ve dönemin Avrupası'nda bunun ilk uçak olduğu kabul edilmekteydi.

Smithsonian Müzesi devletin desteğini alıp Samuel Pierpont Langley'in önderliğiyle geliştirdiği Aerodrome ile Potomack Nehri'nde gerçekleştirdiği iki deneme (7 Ekim ve 8 Aralık 1903) başarısız olmasıyla, Langley'in ardından müzenin genel müdürü olan Charles Doolittle Walcott Wright Kardeşlere sıcak bakmadı. 4
Temmuz 1908'de AEA June Bug ile dışarıdan yardım almadan kalkabilen ilk uçağı icat eden Glenn Hammond Curtiss ise kardeşler tarafından açılan patent davasını kaybederek firması da battığı için kardeşlere kızgındı.

Mayıs - Haziran 1914'te Walcott'un desteğini alan Curtis Aerodome nın Wright Flyer dan önce uçmuş olduğunu kanıtlamak için Aerodome yı tekrar yaptırarak deneme gerçekleştirdi. Smithsonian Müzesi Aerodome nın ilk uçak olduğunu ilan etti ve Aerodome Washington Devlet Müzesi'nde "ilk uçak" olarak sergilendi. Ancak daha sonra Curtis'in Aerodome nın 1903'teki orijinalliği korumadan 38 yerde değişikliği yaparak uçurduğu ortaya çıkacaktır.

Wright Flyer ise Massachusetts Teknoloji Enstitüsü'nün deposunda durumaktaydı. Ve daha Londra Bilim Müzesi'nin isteği üzerine orda sergilenmeye başlandı.
Walcott'un ardından Smithsonian Müzesi genel müdürlüğüne getirilen Charles Greeley Abbot 1942 yılında Wright Kardeşlerin başarısını kabul etti ve 17 Aralık 1948'de ilk defa Smithsonian Müzesinde sergilendi.
#2 - Mart 10 2010, 11:50:11
‎ Unutma! Kendine yarattığın dünyada, içine aldığın tüm vatandaşlar arasında en 'solcu' benim!
Mercey.


Wright Planörü

Sayısız testlerden birinde, planörün üstünde Wilbur Wright, solda Orville Wright, sağda arkadaşları Dan Tate, (10 Ekim 1902).
Wright planörü, Wright Kardeşler'in tasarlayarak inşa ettikleri planördür. Türünün ilk örneği olmamakla birlikte, ilerleyen yıllarda birçok planör yapımında tasarımı örnek alınmıştır.

Wright Kardeşler, 1899 Uçurtma tasarımının ardından 1900, 1901 ve 1902 model planörler tasarlamışlar, daha sonra motorlu tasarımlara geçmişlerdir. Her üç modeldeki sayısız başarısız denemeden sonra Orville Wright, arka irtifa dümenini hareket ettirerek dönmenin kontrolünü destekleyebileceği fikrini öne sürdü ve bu fikir 1902 modeline uygulandı.

Çalışmalarına devam edecek olan kardeşler, daha sonra motorlu 1903 model uçakları ile Kuzey Karolina'da Orville'in kontrolünde, uçakla ilk insanlı uçuşu gerçekleştirdiler. (17 Aralık 1903)
#3 - Mart 10 2010, 11:50:43
‎ Unutma! Kendine yarattığın dünyada, içine aldığın tüm vatandaşlar arasında en 'solcu' benim!
Mercey.


Üye:

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.