Alternatifim Cafe

Uluslararası Taşımacılık Sektörüne Rusya Darbesi

Discussion started on Ekonomi Haberleri

sabunkopugu

Yıllık yaklaşık 8 bin seferin yapıldığı Rusya üzerinden Orta Asya’ya yönelik taşımalar yaklaşık 10 gündür yapılamıyor. Çünkü Rusya’nın verdiği transit taşıma belgeleri tükendi. İki ülke arasında yapılan anlaşma gereği Rusya’nın talep üzerine istenilen sayıda bu belgelerin yenisini vermesi gerekiyor. UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, “Belgelerimiz tükenince Rusya’dan 2 bin transit geçiş belgesi talebinde bulunduk. Rus yetkililer vermeyeceklerini söyledi. Bize 6 bin belge verildiğini, bunların henüz 4 bin 600’ünün kullanılmadığı iddia ediyorlar. Ancak Ulaştırma Bakanlığı yetkililerimiz onlara bu belgelerin tamkültablanın kullanıldığını, belgeleri kullanan araçların plakalarını vererek konsolosluk aracılığıyla iletti. Yanıt yok” diye konuştu.

Rusya’nın ilk kez transit taşımalara engel koyduğunu dile getiren Fatih Şener, “Rusya ile ikili taşımalarda sorun yaşamaya alışığız. Her ayın 10. gününde bu ülkeye ikili taşıma belgelerimiz biter. 20 gün taşıma yapamayız. Başka ülkeler yapar. Ama ilk kez Rusya üzeri transit taşımada sorun yaşıyoruz. Bu durum tam da Rusya’nın Suriye’ye müdahalesi ile örtüşünce acaba organize bir şey olabilir mi diye düşünüyoruz. Sektörün elinde belge olsa niçin kapılarda beklesin? Yapılan şey, mazeret uydurarak geciktirmek, belki de vermemek. Ancak ticaret beklemez. Taşımacılar yüklerini almış vaziyette kapılarda bekliyor. Rus bürokrasisi Ortadoğu’daki gelişmelerin etkisinde kalarak durumdan vazife çıkarmış gibi görünüyor” dedi.

Transit taşımaların coğrafi bir sorumluluk olduğunu vurgulayan Şener, şöyle konuştu: “Transit geçilen ülkelerin, benim üzerimden geçemezsin deme hakkı yoktur. Özellikle Dünya Ticaret Örgütü’nün Bali’de tekrar altını çizdiği gibi transit, uluslararası ve ulusal kurallara uyan taşıma araçları için bir haktır. Türk araçları tarafından her yıl, Rusya üzerinden Kazakistan’a ve Orta Asya ülkelerine uluslararası tır taşımacılığı ile 8 binin üzerinde taşıma yapılıyor. Peki, şimdi ne olacak? Biz alternatifl eri geliştireceğiz ama Rusya bu kararını gözden geçirmek zorunda. Türkiye’nin Kazakistan ve Orta Asya’ya ulaşmak için bir başka alternatifi de Sarp Sınır Kapısı'nı kullanarak Hazar üzerinden geçiş yapmak. Bu güzergah aslında yılda yaklaşık 2 bin 500 aracımız tarafından tercih ediliyor. Bu durum Türkiye’nin bu kadar önemli bir partneri olan Rusya ile son yıllarda gelişen ilişkilere bakıldığında bizim için sürpriz oldu. Büyük oranda ticaret yaptığımız Rusya lehine bu ölçüde ticaret açığımız varken, çok ciddi enerji alımı yapılıyorken, Rus firmaları tarafından önemli yatırımların inşasına başlanmışken bu durum kabul edilebilir değil." ul

Rusya üzerinden Orta Asya ülkelerine yıllık yaklaşık 8 bin taşıma yapılıyor. Bu taşımalar ağırlıklı olarak Kazakistan, Moğolistan ve Kırgızistan’a yapılıyor. Türkiye, Rusya üzerinden bu ülkelere ağırlıklı olarak taşınan mallar daha çok kimyevi maddeler ve mamulleri; elektrik - elektronik; makine ve aksamları; hazır giyim ve konfeksiyon; ağaç mamulleri ve orman ürünleri; taşıt araçları ve yan sanayi; çelik; maden ve metaller; tekstil ve hammaddeleri; değerli maden ve mücevherat ve yaş sebze-meyve.

Türk nakliyecileri sadece Rusya üzeri taşımalarda sorun yaşamıyor. Ortadoğu’ya çıkış kapısı Suriye’den iç savaş nedeniyle geçiş yapılamıyor. Suriye’nin kapanması sonrası alternatif güzergah olan Mısır üzeri Körfez taşımaları da iki ülkenin ilişkilerinin bozulmasının etkisiyle anlaşma süresi uzatılamayınca kapandı. En önemli ihracat pazarlarından Irak’a yine güvenlik endişesi ile taşıma yapılamıyor. İran ise Türk taşımacılardan akaryakıt fark ödemesi istiyor. Avrupa’ya çıkışta da ciddi sorunlar yaşanıyor. Geçiş belgesi ve kota sorunlarının yanı sıra karayolunda uluslararası taşımacılık için sıklıkla kullandığı Kapıkule, Hamzabeyli ve İpsala kara kapıları, Bulgaristan ve Yunanistan’daki sorunlar nedeniyle verimli kullanılamıyor.
#1 - Mart 30 2016, 10:28:27

bu darbe taşıma sektörü için kötü olmuş
#2 - Haziran 28 2018, 11:29:19

Rekabet Kurumu Nedir?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi, piyasalardaki ekonomik ilişkiler rekabet ortamı çerçevesinde şekillenir. Ekonomik anlamda rekabet, Rekabet Kurumu’nun resmi web sitesinde şöyle tanımlanmıştır; “Bir piyasada satıcıların daha fazla müşteri edinerek mal ve hizmet satışlarını, dolayısıyla da kârlarını artırmak için giriştikleri yarış”.

Rekabet Kurumu için bir tanım yapacak olursak; Piyasalarda sağlıklı bir rekabet ortamı sağlayan, bunu geliştiren, denetleyen ve koruyan bir kurumdur. Ülkemizin en önemli Düzenleme ve Denetleme Kurumları’ndan bir tanesidir.

4054 sayılı “Rekabetin Korunması Hakkında Kanun” 7 Aralık 1994 tarihinde kabul edilmiştir. Kurum, söz konusu kanunun doğru şekilde uygulanmasından sorumludur. Herhangi bir organ, makam, şahıs veya kurum onun nihai kararlarını değiştirmek için emir ya da talimatta bulunamaz.

Faaliyetleri ile tüketicinin yanında olur, refahlarını artırmaya çalışır. Satıcıların mal ve hizmet satışında birbirlerini geçmeye çalışmasını bir yarış olarak varsayarsak, Rekabet Kurumu’nu bu yarışın hakemi olarak düşünebilirsiniz.

Daha kaliteli bir rekabet ortamı, elbette tüketicilere de daha kaliteli ürünlerin sunulması anlamına gelir. Fakat bu eylemlerin başta gelen kurallarından bir tanesi, satıcılar arasında etik kurallara dikkat edilmesidir.

Sözünü ettiğimiz kurumun ne yaptığını en kısa şekilde anlatmamızı isterseniz, uyulması gereken rekabet kurallarının piyasada bir aksaklık yaşamadan işleyişini sağladığını söyleyebiliriz.

Piyasalarda zaman zaman rekabeti bozan veya etik kurallara aykırı faaliyetlerde bulunur. Bu durumda tüketiciler zorda kalır. Dolayısıyla bunun üstesinden gelecek bir otoriteye gereksinim duyarlar.

Rekabet Kurumu, sözü edilen bu ihtiyacı karşılar. Aynı zamanda fiyatlama işlemini etkin bir şekilde yapar. Satıcıların birbirleriyle adil şekilde rekabet etmesini sağlar.

Rekabetin olması gereken bir durum olduğundan söz etmiştik. Peki, piyasada bunun varlığı gibi faydalar sağlar? Aşağıda rekabetin bazı getirilerinden söz ettik;

Piyasa aktörlerinin verdiği kararlarda bağımsız olmasını sağlamak
Kişisel çıkarları gözeten hareketleri korumak
Sosyal adaleti korumak
İktisadi etkinlik sağlamak
Teknolojik gelişime teşvik etmek

Sözünü ettiğimiz kurumda kararları alan organ Rekabet Kurulu’dur. Kurul başkanı ve kurumun başkanı aynı kişidir. Kurulun 7 üyesi vardır.

Piyasalarda rekabeti engelleyecek, bozacak veya kısıtlayacak anlaşma ve kararlar kurumun ilgi alanlarındadır. 5 Kasım 1997 tarihinden bu yana faaliyet göstermektedir.

Rekabet kurumu hakkında tüm detayları bu yazıdan öğrenebilirsiniz:  https://borsanasiloynanir.co/rekabet-kurumu/
#3 - Şubat 13 2020, 17:16:44

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.