Alternatifim Cafe

Plastik Düğünler # Can Dündar

Discussion started on Hikâye ve Denemeler..

Yeni!
Uzunca bir süredir gençler "düğün" fikrinden köşe bucak kaçıyorlar. Bu "demode" tören, mümkün olduğunca kısa yoldan baştan savıl­ması gereken bir angarya kabul ediliyor.

Özensizlik, daha nikâh davetiyelerinden başlıyor. Stan­dart bir metin, tek tip kartlar üzerine yazılıyor, "...mut­lu günlerinde sizleride aralarında görmekten'" derken "de"nin mutlaka birleşik yazıldığı kartlar isteksizce da­ğıtılıyor. Törenin diğer hayati unsurları sayılan smokin, gelinlik, nikâh şekeri, düğün arabası vs.'de de aynı kişiliksizlik ve boşvermiş tavır gözleniyor. Hepsi bir elden çıkmışçasına benziyor birbirine; hiçbirinden çiftin iç dünyasına dair mesajlar yansımıyor.

Düğüne gelince...

Adeta birbirinden kopya edilerek çoğaltılmış birer yasak savma tö­reni...

Sıkıcı rutin, ışıklı bir salon or­tasında ortada koşuşturan ço­cuklarla başlıyor. Çoğu ta­nışmayan davetliler uzun uzun birbirlerini süzüyor­lar. Az sonra bezgin bir orkestranın sinyal müziğiyle bıkkın bir nikâh memuru gelip yerini alıyor. Genç çift zoraki bir gülümsemeyle salo­na girdikten sonra nikâh masa­sında standart giriş konuşma­sını dinliyorlar. Beylik sorular soruluyor, bildik cevaplar veri­liyor, bıktıran espriler yapılıyor, ("ayağına bas" vs...) ve nihayet komparsita... (limonatalı köy düğünlerinden lüks otel nikâhlarına kadar her evliliğin yegâne ortak paydası)... Gelinle damadın yüzle­rinde "bitse de gidip yatsak" ifa­desiyle dans edişleri... Klavyecinin slow parçalarla çiftleri piste daveti... Romantik İngilizce par­çalar eşliğinde, genç çift için takı tö­renleri... Pistte acemi figürler, yakada altın ve dolar­lar...

İnanılmaz bir kültürel karmaşa.

Sahnede sözlerini anlamadıkları bir müzikle, mecburi hizmet tamamlar gibi sıkılarak dans eden orta yaşlı in­sanlar... Derken hızlanan müzik, masalarına çekilen yaşlılar, piste zoraki itelenen gençler ve sonlarına doğ­ru, yine prototip pasta kesim töreninin ardından bu toprakların genç kültürünün sahne alışı:

Halay ve göbek havalarının karşı konulmaz çağrısı...

Düğün boyunca vakur bir edayla dansların bitmesini bekleyenlerin, "Tombalacık Eminem" türküsünün ilk tınısını duyar duymaz, "Hah eziyet bitti, şimdi bizim düğün başlıyor." dercesine ceketleri fora edip, ortada şıkıdım, şıkıdım göbek atmaya başlamaları... İçkinin et­kisiyle hafif dağılan yüzler ve ellerde sigaralarla kostak kostak fidayda oynayanların pisti işgal saati... Dağılmış gömlekler ve salıverilmiş göbekler eşliğinde, becerik­sizce adımlarını birbirine uydurmaya çalışan halay figü­ranları...

Bu kültür hangimize ait sizce?

Daha doğrusu bu "kültür kolajı"nın neresi size uyu­yor?

Biraz Osmanlı, biraz Anadolu, bolca Batı ve çarpı­tılmış bir Cumhuriyet'in, bir pistte bolca çırpılarak ka­rıştırılmasından elde edilen bu bulamaç mı geldiğimiz nokta?

Neden en mutlu günümüzü bu bulamacın içine batırıp kendimize zehir ediyoruz? Neden gençler en çok kendilerine ait olan o geceye kendi kişiliklerinin damgasını vuracaklarına (popsa pop, arabeskse arabesk, aris­tokrasi ise aris­tokrasi) ebeveynlerinden devraldıkları bu plastik ritüeli sür­dürmekte ısrar ediyorlar? Neden gelinle damadın eği­tim düzeyi yükseldikçe, dü­ğünlerinde eğlenme ihtimalleri düşüyor? Neden bir köy düğünü­nün rengârenk coşkusu yansımıyor "modernitenin evlilik törenleri"ne? Neden hayatımızın en önemli kavşakla­rından birini, inanılmaz bir memnuniyet­sizlik havasında böyle beylik bir kutlamaya çeviriyoruz?

Çünkü dikiş tutmayan yamalarımız patlıyor pist ortasında...

"Tombalacık Eminem"den "Komparsita"ya hazırlık­sız geçmenin sancılarındayız hâlâ.

Aslımız, benzemek istediğimiz şeyle barışmıyor bir türlü...

Sonunda ne aslımıza benziyoruz, ne de benzemek is­tediğimiz şeye...

Yakamızda dolarlarla horon teperek "yeni bir toplum projesi"nin çöküşünü kutluyoruz hep beraber.

Mehter marşıyla gelip İzmir marşıyla gidiyoruz...
#1 - Aralık 11 2009, 22:05:04
« Son Düzenleme: Mayıs 15 2010, 12:05:51 Gönderen: Armoni »
Bat dünya bat.
Kör ol da, piyango bileti sat.

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.