Alternatifim Cafe

Din ve Felsefe bir arada yürür mü?

Discussion started on Felsefe

Şunu söyleyebiliriz...

İyi bir bilim adamının iki kıyafeti olmalıdır.

Biri günlük hayatında kullanacağı, inancını ve dinini temsil eder...

Diğeri ise aklı ve tarafsızlığı temsil eder. Bilim adamı bu kıyafeti laboratuvarından içeri girerken giyer...

Yani bilim adamı , bilimle uğraşırken tüm önyargılarını kapının dışında bırakmalıdır...

Felsefe de bir bilim dalı değildir... Felsefe bilimin anası, kaynağıdır...

Dolayısıyla felsefe için de bu tanımın geçerli olduğunu söyleyebiliriz! :okey :D
#26 - Kasım 28 2006, 14:29:44
İmzanız Kural Dışı

Şunu söyleyebiliriz...

İyi bir bilim adamının iki kıyafeti olmalıdır.

Biri günlük hayatında kullanacağı, inancını ve dinini temsil eder...

Diğeri ise aklı ve tarafsızlığı temsil eder. Bilim adamı bu kıyafeti laboratuvarından içeri girerken giyer...

Yani bilim adamı , bilimle uğraşırken tüm önyargılarını kapının dışında bırakmalıdır...

Felsefe de bir bilim dalı değildir... Felsefe bilimin anası, kaynağıdır...

Dolayısıyla felsefe için de bu tanımın geçerli olduğunu söyleyebiliriz! :okey :D

Yani sen filozofun, günlük hayatta inançlarına sarılmasını ama felsefe yaparken bunları bir kenara bırakmasını söylüyorsun yanlış anlamadıysam.   :alala
Ama bence filozof her an felsefe yapan, yapmak durumunda olan, ya da yapabilecek olan (artık hangisini uygun görüyorsan) bilgiseverdir. Yani sabah 9-akşam 5 iş saatleri dahilinde çalışır gibi bir filozof, bir sıradan inanan kimliğine bürünemez ki..yanlış mı düşünüyorum?  :)
#27 - Kasım 28 2006, 14:48:50

O anlamda değildi...

Söylemek istediğim şu:

Elbette ki bir filozof her zaman söylediğinin arkasında olmalı ve dinini de GEREKİRSE sorgulamalı...

amasonuçta önüne gelen herhangi bir problemi (sorunu) çozmeye çalışırken daha önceki bilgilerini tabularını dikkate almadan düşünmeli... Bir yerde sıfırdan başlamalıdır.

Felsefede din problemi için de bunu yapması gerektiğini düşünüyorum. Önceden körükörüne inandığı mitleri (veya tabu da diyebiliriz) bir kenara atmalı, gerekirse tavanarasına kaldırmalıdır. Yani asla bir ikiyüzlülükten bahsetmek istemiyorum...

Ama müslüman bir sistematikçinin varoluş teorisini incelediğini düşün...  Onun dinine göre Adem- Havva hikayesi vardır... ama adam(veya kadın) hayatın denizde yaşayan O2 siz fermantasyon yapan bakterilerden başladığını söyler... Yani şimdi bu adamın dinsiz old. mu söylememiz gerekmektedir_?

Kıyafeti Laboratuvarın kapısında çıkar... Gerekirse bir daha giyme.

(Oldu mu_?)
#28 - Kasım 29 2006, 19:07:16
İmzanız Kural Dışı

eslem

Dinde akıl en ön plandadır.Hiç düşünmez misiniz?Akletmez misiniz? cümleleri ilahi vahiyde en fazla tekrarlanan uyarılardır.Ki aklın önemi olmasaydı Allah akli dengesi bozuk kullarına da ibadet emri verirdi
Kelam ilmi İslam felsefesidir Kelamcı bir konuyu düşünmeye başlarken hedefi vardır..Sonucu Kuran ve sünnete aykırı olamaz..Felsefeciyle ayrıldığı nokta budur.
İlk emir oku dur..yani kainatı oku yaradılışı oku düşün bağ kur anlamında..metafizik akılla çözülemez.Din akla mantığa aykırı şeyleri emretmez..Vahyin öncesinde insanların puta taptıklarını biliyoruz demek akıl doğruyu tek başına bulamadığı gibi komik durumada düşürüyo insanı..ama bazen de Hay Bin Yekzan örneklerini sunuyo bize..
Tefekkür ibadettir :)
 
#29 - Aralık 03 2006, 17:23:53

C_R_A_Z_Y

din ve felsefe birbirinden bagımsız iki bilim dalıdır..dolayısıyla bir arada yürümesi imkansızdır...
#30 - Aralık 04 2006, 15:30:41

Ben bu konuda farklı düşünüyorum ve Farabi'nin görüşüne katılıyorum.  Ona göre, bu dünyadaki nesneler hareket etmekte, degismektedirler. Dünyadaki nesneler hareketlerini bir ilk Hareket Ettiriciden almak durumundadirlar. Bu ilk Hareket Ettirici ise, Tanri'dir.

Farabi'ye göre, evren ayni zamanda Tanri'nin sonsuz cömertliginin bir sonucudur. Tanri, Farabi'nin sisteminde herseydir. Tanri seven, sevilen ve sevgidir. O bilen, bilinen ve bilgidir.  Tanri hersey olduguna ve hiçbir seye ihtiyaç duymadigina göre, Farabi bu noktada, mümkün varliklarin varoluslari için, Tanri'nin yalnizca kendisini konu alan bilme faaliyetine basvurur. Buna göre, yaratiklar, Tanri'ya en yakin 'akillar' halinde Tanri'dan çikip varliga gelirler.

Insan için amaç mutluluk, en büyük erdem de bilgeliktir. Evrenin esas ve en yüksek amacini anlamak, insan için gerçek mutluluktur. Insanin kendisini ve evrenin amacini anlamaya kalkismasi ise, bilim ve felsefe yapmakla ilgili bir seydir.  Etkin akil insan aklinin yönelebilecegi en yüksek hedeftir. Etkin akil'a ulasmak, bu dünyada Gerçek, Dogru, Iyi ve Güzeli ortaya çikaran felsefe, bilim ve sanatla ugrasmak yoluyla olur. Böylelikle, insan ruhunu temizler, saflastirir. Iste, bu, insan için ölümsüzlükle esanlamlidir. Bu yol Tanri'ya yönelis, Tanri'ya varis yoludur. Bu ise, insan tadabilecegi en yüksek mutluluktur. 

Farabi'ye göre, etkin akil'a yönelmek durumunda olan sansli insanlar filozoflar, bilim adamlari, peygamber ya da gerçek yönetici ve sanatçilardir. Demek ki, dogrulara ulasan filozof ve bilim adami, iyilikler meydana getiren gerçek yönetici, güzellikler yaratan sanatçi, ona göre, birbirlerinden çok farkli olmayan insanlardir. Filozof ve bilim adami gerçegi ve dogruyu, bilimsel yöntemle tanir. Yani, o etkin akil'a kendi yolundan giderek varir. Peygamber ve gerçek yönetici gerçegi ve dogruyu, vahiy yoluyla bilir. Yani, o da etkin akil'a kendi yolundan giderek ulasir. Farabi'nin bu düsüncesine göre, bilim, din ve felsefe, birbirlerini ortadan kaldirmak yerine, birbirlerini tamamlayan disiplinlerdir. Onlar yalnizca ayni gerçege ve dogruya, etkin akil'a ulasmanin farkli yollaridirlar.
#31 - Aralık 04 2006, 16:07:47

          Dinimiz bazı konuları sorgulamadan inanmayı öğütlüyor ve aksinin günah olduğunu söylüyor,böylelikle bu konular felsefe duışında kalıyor yada filozof tarafından ön yargılı bir biçimde ele alınıyor...
          BöyLece din ve FeLsefe bir arada yürüyemiyoR...
#32 - Aralık 04 2006, 22:44:47
Özlemişim buraları =)

C_R_A_Z_Y

din ve felsefe birbirinden bagımsız iki bilim dalıdır..dolayısıyla bir arada yürümesi imkansızdır...

Din bilim dalı değildir ...!
nedir pekiiii......
#33 - Aralık 04 2006, 22:47:23

din ve felsefe birbirinden bagımsız iki bilim dalıdır..dolayısıyla bir arada yürümesi imkansızdır...

Din bilim dalı değildir ...!
nedir pekiiii......
Din dindir  biR inanç şeklinin genel adıdıR kavramdır yani...
#34 - Aralık 04 2006, 22:49:57
Özlemişim buraları =)

Din ile felsefeyi bir arada yürütebilirim ...

3 haftadır bunun üzerine çalışmalar yapıyordum ... Din kendiliğimizden benimsediğimiz,kurallarını gönüllü kabul ettiğimiz inanış ...Ama felsefe çok farklı birşey ... Objektif olmanız gerekli tamam ... Ama bağlı bulunduğunuz dinin özellikleri üzerinden felsefe yaptığınız için objektiflik adına birşey kalmıyor ... Dolayısı ile ayırım yapamıyorsunuz ... Felsefe ve din bir arada birbirini tamamlayarak ilerliyor ... Şöyle birşey var ... Felsefe ve din arasında bir seçim yaparsanız bu iş olur ... Ya felsefe Ya din anlayışı içinde olmanız gerekmektedir ...

Bunu yapabilmek mümkün mü sizce..?

Dinden ödün verirsen günahkar  Felsefi kişiliğinden ödün verirsen anca islam filozofu olunabiliR ... Bencee :4
#35 - Aralık 04 2006, 22:51:07
Özlemişim buraları =)

yüRümez...  :öff
#36 - Aralık 04 2006, 22:52:19
"Başına siyah bir örtü iniyor usulca.Setr.Ucu,ardınca sürünürken,üzerinde adım attığı taşlar inliyor.Hayret! O kadar mı ağırmıştı? O kadar mı yaralanmıştı? O bilmiyor.Taşlar biliyor."

İkisinin ayrı olması gerekmez. Filozof ve bilim adami gerçegi ve dogruyu, bilimsel yöntemle tanir. Peygamber ve gerçek yönetici gerçegi ve dogruyu, vahiy yoluyla bilir. Yani bilim, din ve felsefe, birbirlerini ortadan kaldirmak yerine, birbirlerini tamamlayan disiplinlerdir. Onlar yalnizca ayni gerçege ve dogruya, ulaşmanın farklı yollarıdır.
#37 - Aralık 04 2006, 22:52:43

değiLdiR..!!!   :öff
#38 - Aralık 04 2006, 22:56:15
"Başına siyah bir örtü iniyor usulca.Setr.Ucu,ardınca sürünürken,üzerinde adım attığı taşlar inliyor.Hayret! O kadar mı ağırmıştı? O kadar mı yaralanmıştı? O bilmiyor.Taşlar biliyor."

Din bilim midir.? Değil midir ?
Tabiiki değiLdiR!!
İkisinin ayrı olması gerekmez. Filozof ve bilim adami gerçegi ve dogruyu, bilimsel yöntemle tanir. Peygamber ve gerçek yönetici gerçegi ve dogruyu, vahiy yoluyla bilir. Yani bilim, din ve felsefe, birbirlerini ortadan kaldirmak yerine, birbirlerini tamamlayan disiplinlerdir. Onlar yalnizca ayni gerçege ve dogruya, ulaşmanın farklı yollarıdır.
Birbirini tamamlayan mı ?
BöyLE bir şeyi kabuL edemem bu imkansız...
Zaten Felsefe ve mantık dinLeRin olma olasılığını %50 olarak biçmiştir  ve gerçektende mantık olarak bakarsanız bu böyLe  :öff
#39 - Aralık 04 2006, 22:57:22
Özlemişim buraları =)

Alıntı
Alıntı sahibi: komiksey üzerinde Bugün  22:52:43
İkisinin ayrı olması gerekmez. Filozof ve bilim adami gerçegi ve dogruyu, bilimsel yöntemle tanir. Peygamber ve gerçek yönetici gerçegi ve dogruyu, vahiy yoluyla bilir. Yani bilim, din ve felsefe, birbirlerini ortadan kaldirmak yerine, birbirlerini tamamlayan disiplinlerdir. Onlar yalnizca ayni gerçege ve dogruya, ulaşmanın farklı yollarıdır.

Birbirini tamamlayan mı ?
BöyLE bir şeyi kabuL edemem bu imkansız...
Zaten Felsefe ve mantık dinLeRin olma olasılığını %50 olarak biçmiştir  ve gerçektende mantık olarak bakarsanız bu böyLe   
Hangi felsefe bu olasılığı biçiyor söyler misin..hangi mantık buna karar verebiliyor? Adı üstünde bu felsefe..herkesin felsefesi farklıdır..benimki dünyanın en büyük Türk-İslam filozofu Farabi'nin görüşlerine dayanır. Senin bu varsayımın neye dayanıyor? Hangi mantıkla bakarsam felsefe ve dini birlikte imkansız görürüm..en azından benim mantığım farklı..olabilir..bunu kabul ederim yani herkesin farklı görüşleri ve inanışları olacağını ama bu kadar kesin konuşmak için nasıl öngörü ve kaynakların olabilir ki..?
#40 - Aralık 04 2006, 23:06:42

yanLış konuşmim ama...
feLsefeci oLup dinini tam anLamıyLa yaşayan waR mı...?


 :öff
#41 - Aralık 04 2006, 23:11:59
"Başına siyah bir örtü iniyor usulca.Setr.Ucu,ardınca sürünürken,üzerinde adım attığı taşlar inliyor.Hayret! O kadar mı ağırmıştı? O kadar mı yaralanmıştı? O bilmiyor.Taşlar biliyor."

Alıntı
Alıntı sahibi: komiksey üzerinde Bugün  22:52:43
İkisinin ayrı olması gerekmez. Filozof ve bilim adami gerçegi ve dogruyu, bilimsel yöntemle tanir. Peygamber ve gerçek yönetici gerçegi ve dogruyu, vahiy yoluyla bilir. Yani bilim, din ve felsefe, birbirlerini ortadan kaldirmak yerine, birbirlerini tamamlayan disiplinlerdir. Onlar yalnizca ayni gerçege ve dogruya, ulaşmanın farklı yollarıdır.

Birbirini tamamlayan mı ?
BöyLE bir şeyi kabuL edemem bu imkansız...
Zaten Felsefe ve mantık dinLeRin olma olasılığını %50 olarak biçmiştir  ve gerçektende mantık olarak bakarsanız bu böyLe   
Hangi felsefe bu olasılığı biçiyor söyler misin..hangi mantık buna karar verebiliyor? Adı üstünde bu felsefe..herkesin felsefesi farklıdır..benimki dünyanın en büyük Türk-İslam filozofu Farabi'nin görüşlerine dayanır. Senin bu varsayımın neye dayanıyor? Hangi mantıkla bakarsam felsefe ve dini birlikte imkansız görürüm..en azından benim mantığım farklı..olabilir..bunu kabul ederim yani herkesin farklı görüşleri ve inanışları olacağını ama bu kadar kesin konuşmak için nasıl öngörü ve kaynakların olabilir ki..?
Bu düşüncem için kanıt yada örnek istiyosan,bu topic'in ilk mesajını okuyabilirsin aynı şeylerdir...Aynı şeyi savunduğumuzuda belirtmek isterim ayrıca.Felsefe de görüşlerin illa birisine dayanmak zorunda değil hadi seninkiler  Farabi'ye dayanıyo ,  Farabi'nin görüşleri kime dayanıyo?
#42 - Aralık 04 2006, 23:17:21
« Son Düzenleme: Aralık 04 2006, 23:18:04 Gönderen: RéßèŁŁíõN »
Özlemişim buraları =)

yanLış konuşmim ama...
feLsefeci oLup dinini tam anLamıyLa yaşayan waR mı...?


 :öff
dinini yaşayan, gereklerini yapan  var   evet ama,
Dininin gereklerini yapıp daha sonra öngörüsüz bir şekilde felsefesini yapabilen yok...
#43 - Aralık 04 2006, 23:22:01
« Son Düzenleme: Aralık 04 2006, 23:23:19 Gönderen: RéßèŁŁíõN »
Özlemişim buraları =)

Benim demek istediğim illa görüşlerinin birine dayanması gerektiği değilidi ama sen felsefe dinleri varolma olasılığını... diye bir cümle yazdın oysa ben de bunu diyorum..bu hangi felsefeye dayanıyor diye..çünkü tekrar oluyor ama felsefe herkes için farklıdır..yani illa felsefe yapıyosan dinini yaşayamazsın diye birşey yok..adam ikisini de yapmış işte..zaten din ve inanç dediğin öyle birşey ki..onları bilimsel bilgiyle yok edemez ya da onlardan vazgeçemezsin.. bir bilimadamı sana ne gibi kanıtlar sunarsa sunsun mesela Tanrının olmadığına dair, her halükarda sağlam bir inancı olan insan bunları çürütebilir..yani zaten bilim ve din aynı şey değildir ama felsefe dinle uyumlu hale getirilebilir..çünkü felsefe yaparak da inancını güçlendirebilirsin..

son mesajına ek olarak da...hangi filozof bazı şeylerden etkilenmeden felsefe yapabilir ki..kim yaşadığı koşulları, hayatını, dinini, yönetim biçimini, siyasetini vs.. tamamen arkasında bırakarak felsefe yapabilir ki...ve o zaman dinin gereklerini yerine getirip felsefe de yapmanın ne sakıncası olabilir ki..zaten felsefe dinin söylediklerinin aksini asla kanıtlayamaz ki..
#44 - Aralık 04 2006, 23:28:40

Alıntı
Benim demek istediğim illa görüşlerinin birine dayanması gerektiği değilidi ama sen felsefe dinleri varolma olasılığını...
diye durup gerisini neden getiremediğini düşündüğüm cümlemin dayandığı asıl nokta Felsefe ile beraber çalışan  her insanda bulunan mantıktır.Bu konuda daha fazla konuşmak herikimiz içinde saçma olur ...  Beraber yürür diyosun bende seninle paylaşabildiklerimi paylaştım elvet görüşler farklılık göstericek,bende yanılıyo olabilirim bu mümkün...Son yorumların hakkında da söyle diyebilirim;  Tanrının yokluğu hakkında hiç bir insanoğlu  ister dahi olsun ister bilim adamı...Yorum yapamaz,çünkü mantıken bazı bilgilerin doğruluğu yada yanlışlığı ispatlanamaz  mantığın bi dalıda  budur işte, olasılıkları ortaya koyarak yüzde hesaplar Ve mantıkta herzaman doğruluğu ve yanlışlığı kanıtlanamayan olay,olgu ve bilgilerin  Yüzdensi eşittir %50 %50 ...
#45 - Aralık 04 2006, 23:39:53
Özlemişim buraları =)

Yazmaya üşendiğim için gerisini getirmedim nasılsa anlarsın diye..başka bir amacım yoktu aslında..ve evet ben de senin farklı görüşüne elbette saygı gösteririm ve kendiminkini kabule zorlamam..  :)
#46 - Aralık 04 2006, 23:47:35

sıradan biri

yürümez, ancak emekleyebilir ...   tanrının varlığını sorgulayamazsın misal, eh felsefenin en önemli konularından biri hakkında yorum yapamıyorsan da pek yürüme ihtimali yoktur ikisinin.
#47 - Ocak 06 2007, 14:56:51

...LaL...

yanLış konuşmim ama...
feLsefeci oLup dinini tam anLamıyLa yaşayan waR mı...?


 :öff

Felsefeci.İlginç bir tanım.
Farabi kimdir peki...Felsefeyle biraz daha iç içe olduktan sonra yorum yapmanı dilerim...
http://www.kimkimdir.gen.tr/kimkimdir.php?id=230
#48 - Ocak 06 2007, 15:06:02

yanLış konuşmim ama...
feLsefeci oLup dinini tam anLamıyLa yaşayan waR mı...?


 :öff
dinini yaşayan, gereklerini yapan  var   evet ama,
Dininin gereklerini yapıp daha sonra öngörüsüz bir şekilde felsefesini yapabilen yok...


bu konuda sana kesinlikle katılıyorum.
Bir de şunu söylemek istiyorum. Bunlar tamamen kendi çıkarımlarım arkadaşlar ve kimseye kabul ettirmeye çelışmıyorum (baştan söylemeliyim sanırım)

Bence felsefe bir bilim dalı. Hem de tam anlamıyla... Aslında felsefe'nin hem tüm bilimlere dayanan ve hem de tüm bilimlerin atası olan bir başlık olduğunu söyleyebilirim sanırım...

Felsefenin bilim dallarına "dayandığını" söyledim... Ve eğer felsefe bilime dayanıyorsa bu, onun bir "ilk yaradan" ya da "ilk hareket veren" (artık hangisi uygunsa.. ) 'in varlığından en başta söz etmesi ne kadar doğru? Daha ilk başta " Herşeyi başlatan ve herşeye yön veren ilâhî bir güç olmalıdır!" diyerek  herşeye kolaydan başlayan bir filozof sizce ne kadar filozoftur?

Madde ve canlı hakkında ne kadar bilimsel veriye hakim olduğunuzu bilmiyorum ama şunu söyleyebilirim ki şu anda Darwin'in varoluş teorisi "önyargısı olmayan" tüm bilim adamlarınca kabul edildi. Bu da evrenin ilk ata olarak adlandırılan bir ilk hücre'den ve mutasyonlar ve adaptasyonlarla değişikliğe uğrayan kolonilerden meydana geldiğinin doğru olduğunu kanıtlıyor.Yani insan bir amipten meydana gelmiş oluyor. Tabii bu kadar basit değil... (neyse)
#49 - Ocak 09 2007, 15:36:54
İmzanız Kural Dışı

Öncelikle Darwin'in evrim teorisi şu anda "önyargısı olmayan" olan bütün bilimadamlarınca kabul edildi , demek önyargının ve bilime sığmazlığın önde gidenidir bence. Bu teoriyi kabul etmek daha çok önyargı ister (önyargı bir konuda olumlu ya da olumsuz olabilir..unutmayalım) kaldı ki bunu geçelim...bu teoriyi kabul etmeyen herkesi önyargılı diye nitelemek abes. Çünkü adı üstünde bir teori ve açıkları bulunup yanlışlığı ortaya çıktıkça elbette reddedilecek bütün diğer teoriler gibi.

Evrim zincirindeki eksik halkaları ne yapacağız...bu da tıpkı herşeyi Yaratan  ile felsefeye başlayıp senin deyiminle "kolaydan başlayan" filozofun hikayesine dönmez mi..nasılsa gerisi doğru , eksik zincirler de bulunur vb bir yaklaşımla ilerlemek..?
#50 - Ocak 09 2007, 15:53:16

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.