Alternatifim Cafe

# Neşet Ertaş

Discussion started on Türk Halk Müziği


Neşet Ertaş, (d. 1938) Kırşehir'in Çiçekdağ'ı ilçesine bağlı Kırtıllar köyünde doğan bir ozan ve halk müziği sanatçısıdır. Babası saz ustası Muharrem Ertaş annesi Döne hanımdır. Ertaş, ilkokul gittiği yıllarda önce keman, sonra da bağlama çalmayı öğrendi. Babası Muharrem Ertaş ile birlikte yörenin düğünlerinde sazı ile çalıp sesi ile türküler söylemeye başladı. Ertaş, etkilendiği tek kişinin babası Muharrem Ertaş olduğunu söyler. Kendi ifadesi ile bunu şu şekilde ifade eder; "Babamla ben aynı ruhun insanlarıyız.".

Neşet Ertaş, 1950'li yılların sonunda İstanbul'a gelerek ilk plağını "Neden garip garip ötersin bülbül" adı ile babası Muharrem Ertaş'a ait bir türküyle çıkardı. Halk tarafından çok beğenilen bu plağı ardından diğer plak, kaset ve halk konserleri takip eder. Daha sonra Neşet Ertaş Ankara'ya yerleşir. Burada yaşadığı sağlık sorunları nedeniyle kardeşinin daveti üzerine Almanya'ya gider. Çocuklarının eğitimi ve sanatsal çalışmalarından dolayı uzun bir süre Almanya'da kalan sanatçı, 2000 yılında İstanbul'da verdiği konserle sahne hayatına geri döndü.
Albümleri ;

    * 1988 – Gönül Ne Gezersin Seyran Yerinde
    * 1988 – Kendim Ettim Kendim Buldum
    * 1988 – Kibar Kız
    * 1989 – Hapishanelere Güneş Doğmuyor
    * 1989 – Sazlı Sözlü Oyun Havaları
    * 1990 – Gel Gayri Gel
    * 1992 – Türküler Yolcu
    * 1992 – Gitme Leylam
    * 1993 – Kova Kova İndirdiler Yazıya
    * 1995 – Seçmeler 2
    * 1995 – Seçmeler 3
    * 1995 – Seher Vakti
    * 1995 – Altın Ezgiler 3
    * 1996 --Polis Lojmanları
    * 1997 – Benim Yurdum
    * 1998 – Gönül Yarası
    * 1999 – Zülüf Dökülmüş Yüze
    * 1999 – Gönül Dağı
    * 1999 – Muhur Gözlüm
    * 1999 – Zahidem
    * (?) - "Neredesin Sen"
    * 1999 - "Gönül Dağı Yağmur Dağı
#1 - Şubat 10 2010, 23:23:18
« Son Düzenleme: Mayıs 01 2010, 23:48:03 Gönderen: Armoni »
Bat dünya bat.
Kör ol da, piyango bileti sat.

Ünlülerin Neşet Ertaş Hakkındaki Görüşleri

Halk müziğine yön veren sanatçı
Neşet Ertaş söylediği türküler, bu türküleri söyleyiş tavır ve üslubu, sesini kullanma teknikleri, gerek seste, gerek sazda bastığı perdeler, bağlama çalma tekniği ve hatta kullandığı bazı makamlar ile mevcut kuralların sınırlarını zorlayan bir sanatçı olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle bir noktanın bilinmesi gerekir ki, Neşet Ertaş, herkes gibi çalıp söyleyen sıradan bir sanatçı değil. Türküyü bağlamaya, bağlamayı türküye bu kadar yakınlaştıran ve yakıştıran, adeta biribirlerinin içinde eritip yok eden ikinci bir sanatçı bulmak sanıldığı kadar da kolay değil. Bu ise mektebi, medresesi, oturmuş gelenekleri ve hala doğru dürüst eğitim ve öğretim metodu dahi olmayan bir sanat için oldukça önemli olsa gerek. Böyle bir süreçte bir bakıma en iyi okul da, en iyi hoca da sanatçının (mahalli sanatçı, kaynak kişi, yöre sanatçısı vb.) bizatihi kendisidir. Neşet Ertaş'ın, geleneksel musikimizin ikinci ana damarını oluşturan klasik musiki geleneği içerisinde Saadettin Kaynak'la, özellikle taşıdıkları misyon itibarıyla pek çok ortak yönünün olduğunu düşünüyorum.
Bayram Bilge TOKEL
Araştırmacı-Yazar


Çağımızın Karacaoğlan'ı
Neşet Ertaş sadece çalıp-okuyan bir isim değil. Sazı, sözü, müziği ile enterasan bir adam. Türkü geleneğimizde önemli bir yeri olan sanatçı. Son elli yılın örnek insanı. Geriye doğru döndüğümüz zaman ise toplumu yönlerdirmede, aşıklık geleneğinde önemli bir yeri var. Geleneğin aşıkları, bugünün yayın organları gibi. Neşet Ertaş ve onun gibilerde daha populist bir yaklaşım var. Fakat bunlar aynı zamanda iyi de bir kültür taşımacısı. Aşık Veysel gibi, Refik Başaran gibi, Bayram Aracı, Çekiç Ali, Hacı Taşan gibi...

Neşet Ertaş'ın aşıklardan farkı ise sözlerinde toplumsal temaları işlemek yerine sevda, aşk, gönül, leyla gibi lirik konulara giriyor. Bir zamanlar Karacaoğlan'ın yaptığını yapıyor. Ancak Neşet Ertaş gibilerin değerinin bilinmediğinden yanayım. Onun gibi insanların daha iyi üretebilmeleri için en azından maddi kaygıdan arındırılmaları gerekiyor.
Musa EROĞLU
Sanatçı


Söz ve saz sultanı
Orta Asya'dan Orta Anadolu'ya taşınmış bir geleneğin, geleceğe kurduğu köpdüdür Neşet Ertaş. Horasan'dan sökün edip, Anadolu bozkırlarında yeniden filizlenen bir serüven ve bir sosyal romandır. Orta Anadolu bozkır türkülerinin, bozlaklarının ve yöresel Türkmen müziğinin günümüzdeki Himayalasıdır.

Hacı Taşan, Çekiç Ali, Bayram Aracı ve Muharrem Ertaş gibi büyük saz kahramanlarının iki binlerde de yankılanan çığlığıdır. Bunların yanı sıra kendisine özgü tavır ve üslubunu kabul ettirmiş, orijinal bir zevk ve renk pınarıdır halk müziğimizde. Bir bozkır çiçeği, bir yağmur bulutu ve çimen kokusudur. Anadolu insanının manevi kültür mimarlarından biridir. Benim için ise Neşet Ertaş tam anlamıyla bir tiryakilik, bir gerçek usta, bir eğitmen, bir örnek ve boynumda yaşatılması misyonunu taşıdığım bir büyük sorumluluk, yaşarken efsaneleşmiş ve klasikleşmiş bir saz ve söz sultanıdır.

Yozluk ve ucuzluk uçurumlarından bir kare boşluğa yuvarlanan ve adeta cinnet geçirip ulusal hafızamızı kaybetmemize yol açarken, halkın gücü karşısında er ya da geç boyun eğeceklerdi. Bugün yaşadığımız sürecin anlamı işte budur. Varsın N.E'nin heykelini dikmesinler kimin umurunda? Onun ve onun gibi büyük ustaların heykelleri milyonlarca kalpte, milyonlarca sazda ve bu ülkenin tapusu olan türkülerimizde zaten anıtlaşmıştı. Onun elini öpmek aslında Anadolu'nun elini öpmektir.

Türkü türkü dolan özdeki yaşa
Ahmet Yesevi'den Hacı Bektaş'a
Muharrem Baba'dan Neşet Ertaş'a
Öptüm ellerini Anadolu'mun.
Fatih KISAPARMAK
Sanatçı


Caz ve blues sanatçısı
Neşet Ertaş, özellikle Orta Anadolu yöresine özgü bozlak tavrını, babasından tevarüs ettiği şekliyle, olağanüstü bir gırtlak zenginliği ile sunmuştur. Neşet Ertaş türkülerinde acısı, hüznü, aşkı, sevinci ile Türk insanının hayatının yansımasını görmek olasıdır. Bu bağlamda Amerikalı bir blues sanatçısı neyse Neşet Ertaş bu tür sanatçıdır. Caz sanatçısıdır.

Ben de Neşet Ertaş'tan etkilenen sanatçılar arasındayım. Onun birçok türküsünü okudum. Olağanüstü bir gırtlağı ve sesini kullanma yeteneği var. Neşet Ertaş'ın sesini kullanması beni etkiledi. Allah her insana ses vermiştir ama onu kullanmak önemlidir. İşte gırtlağını nadir olarak kullanan sanatçıdır Neşet Ertaş.
Cem KARACA
Sanatçı
#2 - Şubat 13 2010, 12:18:05
Bat dünya bat.
Kör ol da, piyango bileti sat.

Büyüksün usta.
Cahildik dünyanın rengine kanıyoruz hepimiz. Hata bizim günah, bizim suç bizim...
Bozkırın tezenesine selâm olsun.
#3 - Haziran 18 2010, 23:50:29
Bat dünya bat.
Kör ol da, piyango bileti sat.

Çınar misali.
#4 - Haziran 28 2010, 15:28:25

Üye:

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.