Alternatifim Cafe

Nokia sıradan bir marka

Discussion started on Nokia

Nokia tüm dünyada fırtına gibi eserken Amerika'da sıradan bir marka.

Nokia dünyada cep telefonu konusunda çok önemli bir yer tutuyor. Hatta bir zamanlar, özellikle ülkemizde cep telefonları yeni yeni yaygınlaşırken Ericsson ile Nokia dışında pek fazla bir seçenek olmadığını da okuyucularımız da hatırlayacaktır. Bu köklü firma dünya çapında önemini korusa da Amerika'da hedeflerine ulaşabilmiş değil.

AMERİKA NOKİA'YI SEVEMEDİ
2009 yılında, dünya çapında 92 milyon Symbian işletim sistemi kullanan akıllı telefon satılması bekleniyor. Bu pazarın yüzde 46'sına tekabül ediyor. Sorun şu ki Amerika'daki Symbian tabanlı akıllı telefon satışı sadece 500.000 adet. Bu da Nokia'nın toplam satışının sadece yüzde 1'ine denk geliyor. Avrupa ve Asya'daki başarısıyla kıyaslanınca Amerika pazarı Nokia için ciddi bir sorun ve ölü nokta oluşturuyor. Üstelik Blackberry, iPhone, Palm ve Google'ın yeni Android işletim sistemini kullanan rakipler de durmadan birbirinden sağlam ürünler çıkartıyor.

Amerika'daki marka bilinirliği de satışları gibi çok düşük kalan Nokia, Symbian'ı ve ismini duyurmak için yoğun bir çalışmaya başladı. Akıllı telefonlarının işlevlerinin çok daha kolay kullanılabilmesi için Amerikalılara özel arayüz tasarımı üzerinde çalışıyor. İşi hızlı tutmak için de basit değişiklikleri biriktirmeden hemen uygulamaya koymaya başladı.

NOKİA UZUN VADELİ PLANLAR YAPIYOR
Finlandiyalı cep telefonu devi Amerika'da yaşadığı sorunları çözmek için uzun vadeli planlar yapıyor. Özellikle de Symbian işletim sistemini Amerikalılara daha uygun hale getirmeye çalışıyor. Diğer çalışması ise servis sağlayıcılar üzerinden belirli modellerini geniş kitlelere tanıtmak ve ulaştırmak. Bunun detaylarına daha sonra geleceğiz.


GSM ÖPERATÖRLERİYLE KAMPANYALAR
Nokia'nın esas umudu GSM operatörleri aracılığıyla satışlar. AT&T, T-Mobile USA, Verizon Wireless ve Sprint Nextel Inc. gibi firmalarla Nokia'nın anlaşma ve çalışmalarının yoğunlaşması beklenebilir. Nokia'nın bu firmalardan AT&T ve T-Mobile USA ile diğerlerinden çok daha iyi anlaştığı da biliniyor.

Şu sıralar Verizon üç Nokia modelini satıyor, 7205 Intrigue, 2505 Mirage ve 6205 modelleri müzik veya mesajlaşmaya odaklanan telefonlar. Bu telefonlar akıllı telefon statüsüne girmiyor. AT&T ise Nokia E71x ve Surge'ü satmaya başladı. T-Mobile ise Nokia 5310, 5610 ve 7510 modellerini satıyor.

FARKLI PAZARLAMA TEKNİKLERİ
Surge, Nokia'nın Symbian kullanan yeni akıllı telefon modeli. Nokia bu telefonunun Amerika'daki reklamında ilk kez model numarası kullanmadı. Bu da gösteriyor ki Avrupa'da işleyen pazarlama tekniklerinin Amerika'da işlemediğini gören Nokia'da Amerikan pazarlama tekniklerine bir kayma var. Nokia'nın bunun farkına biraz geç varmasının sebebi mühendislik odaklı bir yapısı olmasından kaynaklanabilir.

Amerika'daki cep telefonu satışlarının büyük çoğunluğunu belirli bir servis sağlayıcıyla anlaşmalı ve Sim kartı kilitli telefonlar oluşturuyor. Kilitli olmayan akıllı telefonların Pazar payı sadece yüzde 10. Çünkü bu tür bir alışverişte servis sağlayıcının taksitli ve özel fiyatlarından yararlanmak mümkün olmuyor. En az bir 500 doları peşin harcamak gerekiyor ve servis sağlayıcılar da hat açarken müşterileri bekletiyor. Nokia sim kartı değiştirilebilir akıllı telefonları New York ve Chicago'daki iki Nokia mağazasında yapıyor. Bunların arasında üst düzey N97, E75 ve E71 de yer alıyor.

APPLE STORE'U ÖRNEK ALDI, YAZILIMA AĞIRLIK VERDİ
Nokia'nın Apple Store'u örnek alan online mağazası Ovi'ye gelirsek. Üçüncü parti yazılım geliştiricileriyle iyi ilişkiler kuran firma bu açıdan avantajlı. Kullanıcılar paylaşım, e-posta, bulut depolama ve diğer yazılım hizmetlerinden Ovi sayesinde faydalanabiliyor. Amerika'da yayılmak için de Nokia Ovi'ye ve buradan sunacağı yazılım hizmetlerine büyük umut bağlıyor.

NOKİA İÇİN İSTİSNA
Nokia'nın Amerika'daki bir yanlışı da modellerinin 6 ay kadar geç çıkmasıydı. Ama yeni modeller bütün dünyayla aynı anda Amerika'da olacak. 19 Temmuz'da çıkacak Surge modeli iki yıllık GSM hizmeti anlaşmasıyla birlikte 80 dolara satılacak. Bu modelin geliştirilmesinde AT&Tile ortak çalışıldığı için ilk olarak Amerika'da çıkacak. Zaten daha önceden de belirttiğimiz gibi sadece ismi olan bu model, numara standartını hiç bozmayan Nokia için bir istisna ve Amerikan pazarındaki çalışmalarında yeni bir anlayışın başladığını gösteren özel bir model olacak. Diğer ülkelerde ise Surge'ün ne zaman çıkacağı henüz belli değil. Amerika dışında numaralara alışkın müşteriler için ise model ismi Surge 6790 olacak.

Bütün bu gelişmeler Nokia'nın Amerikan pazarının ihtiyaçlarına göre esnek bir yaklaşım geliştirmeyi artık öğrendiğini gösteriyor. Özetle çok güçlü rakiplerle savaşacak olan Nokia'nın, servis sağlayıcılar ile ortaklık, Amerika'ya göre basitleştirilmiş arayüz, daha iyi yazılım hizmeti ve Amerika'ya uygun pazarlama olanağı sunan yeni model isimi gibi örnek işleriyle görünen bu yeni anlayışı, başarılı olabilir.
#1 - Temmuz 20 2009, 15:39:57

Amerika bünyesinde her telden insan olmasına rağmen çok milliyetçi bir ülkedir. Başka firmanın reklamı almnadığı halde bile filmlerde genelde cepte motorola notebook ise apple kameraya yansır. Bu filmlerinde bayraklarını göstermeleri gibi bir şeydir. Araba markaları genelde amerikan üretimidir. Tabi reklam anlaşması yapanlarda vardır elbet. Hatta sonra Transformers filminde Auid R8' i ilk sahnelerinde ortadan ikiye ayırmışlardı. Normalde filmin araba sponsoru chevy dir.
#2 - Temmuz 20 2009, 16:58:30

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.