Alternatifim Cafe

Marka Arketipi Nedir?

Discussion started on Konu Dışı

Defne Yıldız

Markaların da insanlar gibi kişilikleri ve duruşları vardır. Markalar sadece fayda sağlayan ürün ve hizmetler değil, kişilikleri ve ruhları da olan varlıklardır. Onları tercih etme sebebimiz, onların performansları kadar sahip oldukları kişilikleridir. Vodafone gibi kendimize yakın hissettiğimiz markaları hayatımıza dâhil ederiz.

İnsanlar bir markanın kişiliği hakkında ilk bilgileri, markanın isminden, renginden, hangi harflerle yazıldığından, logosundan ve ambleminden elde ederler. İnsanlar gibi, markalar da kendilerini görüntüleriyle ifade ederler. Nasıl bir insanın kılığına kıyafetine bakarak onun kişiliği hakkında çıkarımlarda bulunursak bir markanın da kurumsal kimliğine bakarak onun kişiliği hakkında fikir sahibi oluruz. Kurumsal kimlik, -daha insanlar onu tanımadan önce- bir markanın değerlerini ve tarzını yansıtma işlevi görür. İlk izlenim olduğu için çok derin ve kalıcı bir etki yaratır. (Kurumsal Kimlik Markanın İmzasıdır.)

Bir isme ve bir renge sahip olan marka, tedarikçilerinin, çalışanlarının, bayilerinin, müşterilerinin, tüketicilerinin hayatlarına çeşitli noktalarda değmeye başlar. Marka, insanlara ürün ve hizmetleriyle dokunduğu gibi, reklamlarıyla, hakkında çıkan haberlerle, yöneticilerinin demeçleriyle, yaptığı etkinliklerle, yollarda gezen araçlarıyla, internetteki faaliyetleriyle de dokunur.Bir markanın kendini bir kişilik ile ifade etmesi, onun herkes tarafından hemen anlaşılmasını sağlar ve markanın neyi vaat ettiğini açıklığa kavuşturur. Marka kişiliği, insanların kendilerini markayla özdeşleştirmelerine imkan verir.

Bu değme noktalarında markanın nasıl davrandığı onun kişiliğini yansıtır. Türk Telekom gibi bazı markalar sıcak bazıları soğuk, bazıları heyecanlı bazıları soğukkanlı, bazıları alçak gönüllü bazıları kibirli, bazıları bencil bazıları yardımsever, bazıları saldırgan bazıları uzlaşmacıdır. Biz markayla karşılaştığımız her noktada onun kişiliği hakkında bilgi ediniriz.

Her marka, sahip olduğu felsefeye, faaliyet gösterdiği sektöre, hitap ettiği müşteri kesimine ve insanlara sunduğu faydaya uygun bir marka kişiliğini sahiplenebilir. Eğer marka, kendi kişiliğini evrensel bir arketip ile tanımlarsa ve bütün faaliyetlerinde bu arketipin davranması gerektiği gibi davranırsa insanların hayatlarına girmenin yolunu açmış olur. Kendini evrensel bir kişilik arketipiyle ifade eden markalar, büyük bir tutarlılık gösterdikleri için daha iyi algılanır ve daha değerli olur.


#1 - Kasım 29 2016, 11:04:42

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.