Alternatifim Cafe

Marka Değerlemeleri

Discussion started on Konu Dışı

Defne Yıldız

Markalar şirketlerin en değerli varlıkları ancak hiç kimse “marka”ların değerinin ne kadar ettiğini bilmiyor. Markaların “ne kadar” ve “niçin” o değerli olduğu konusuna gelindiğinde dünyanın her yerinde tartışmaların şiddeti artıyor. Üstelik marka değerleme şirketlerinin aynı markaların değerleri konusunda ortaya koyduğu sonuçlar arasında (tabloda da görüldüğü gibi) milyar dolarlık farklar bulunabiliyor.Bu da bir markanın değerinin ölçülüp ölçülemeyeceği, ölçülebiliyorsa çıkan sonucun güvenilirliği ve aynı markanın marka değerinin tüketici davranışlarında bariz bir farklılık gözlemlenmiyorken bir yıl içinde ne ölçüde değişebileceği gibi soruları akla getiriyor. 

Marka, eskiden kalite garantisiydi. İsimsiz ürünlerin kalitesi konsunda kuşku duyan tüketiciye yönelik bir kalite taahhüüydü. Bugün sosyal medya ve değişen tüketici davranışları nedeniyle eski anlamını yitirdiğini iddia eden kanat güçlense de markalar değişip dönüşerek gücünü ve anlamını korumaya devam ediyor. Peki, çoğu zaman şirketlerin muhasebe kayıtlarında varlıkları bile görünmeyen bu markalara Millward Brown, Brand Finance ve Interbrand gibi farklı araştırma şirketlerince biçilen değer arasında milyar dolarlık farklar var?

Brand Finance Turkey’in her yıl düzenli olarak yaptığı araştırmaya göre Türkiye’nin en değerli 100 markasının 2012 yılı verileri ile hazırlanan listeye göre toplam değeri 31 milyar 240 milyon dolar iken 2014 yılında yayınlanan raporda bu rakam (2013 verileriyle) 30 milyar 849 milyon dolara gerilemişti. Son sekiz yıl içinde ilk yüz markanın değeri 25 ila 35 milyar dolar aralığında seyrediyor.Brand Finance’in küresel ölçekli raporu Global 500-2014 listesinde birinci sırada yer alan Apple’ın ise 104 milyar 680 milyon dolar marka değeri var. Sadece Türkiye’nin en değerli 100 markasının toplam marka değerine ulaşan küresel markalar arasında ise 34.903 milyon dolar ile Toyota, 33.722 milyon dolar ile Coca Cola ya da 29.612 milyon dolar ile Vodafone gibi markalar sayılabilir.Aynı araştırmaya göre Türkiye’nin en değerli ilk beş markası 2013 yılında Türk Telekom, Akbank, İş Bankası, THY ve Garanti Bankası olarak sıralanıyordu. Sıralama 2014 yılında ise Türk Telekom, Akbank, THY, İş Bankası ve Arçelik olarak değişti.
#1 - Kasım 15 2016, 11:18:23

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.