Alternatifim Cafe

Lojistik ve Perakendecilik

Discussion started on Konu Dışı

Defne Yıldız

Lojistik ve perakendeciliğin ortak noktalarını tespit edebilmek adına akademisyenler ve yetkili kurumlar tarafından yapılan tanımlara başvurmakta fayda bulunmaktadır. Perakendecilik, üretici ve tüketici arasında ürünlerin naklini sağlayan aracılık hizmetleridir. Başka bir deyişle ürün ve hizmetlerin ticari bir amaçla kullanmama veya tekrar satmama, koşuluyla, doğrudan doğruya son tüketiciye pazarlanmasıyla ilgili faaliyetler bütünüdür.

Lojistik ise çoğunlukla askerî terminolojide ordulara ait malzeme ve personelin taşınması, bakımı ve yenilenmesi anlamında kullanılan bir kavramdır. Fakat günümüzde askerî terminoloji dışında da geniş bir kullanım alanına sahip önemli bir sektör haline gelmiştir. Tedarik Zinciri Konseyi’ne göre ise lojistik, “müşteri isteklerini karşılamak üzere hammaddenin başlangıç noktasından, ürünün tüketildiği son noktaya kadar olan tedarik zinciri içindeki malzeme akışının etkili ve verimli bir şekilde, her iki yöne doğru hareketinin ve depolanmasının, planlanması, uygulanması ve kontrol edilmesi” olarak tanımlanmıştır.

Yukarıdaki tanımda da yer alan ürünün tüketildiği son nokta ifadesi, lojistik faaliyetlerinin perakendeciler tarafından gerçekleştirilen kısmına denk düşmektedir. Bu açıdan perakendecilik ve lojistik faaliyetleri birbirinden bağımsız düşünmek söz konusu olmayacaktır.Lojistik ve perakendecilik birbirlerinden farklı faaliyetler değil aksine birbirlerini tamamlayan, herhangi birisi olmadan diğerinin eksik kalacağı faaliyetlerdir. Her iki faaliyet tedarik zincirinin birbirini takip eden halkalarıdır.

Lojistik ve perakende faaliyetleri arasındaki işbirliği hem tedarikçi, hem perakendeci hem de müşterinin lehine sonuçlar verecektir. Mesela Romanya nakliyeyapan firmalardan birisiniz bu anlamda müşteri için sağlanacak en önemli fayda satın alınacak ürünün istenildiği zaman raflarda bulunabilme sidir. Perakendeciler için ise stoklarını dikkatli bir biçimde izleyerek müşteriyi boş çevirmeden hem satış yapmak hem de müşteri memnuniyetini artırmaktır. Bilindiği gibi kaybedilen bir müşteriyi tekrar kazanmanın maliyeti yeni bir müşteri kazanmaktan daha fazladır. Aranılan ürünün mağazada bulunamaması perakendecinin imajına zarar verecek önemli bir unsurdur. Tedarikçi için ise sağlanacak faydalar arasında ise perakendeciler tarafından talep edilen ürünlerin doğru zamanda doğru miktarda doğru noktaya ulaştırılması gelmektedir.

Lojistik firmaları ile perakendeciler arasındaki koordinasyon günümüzde teknolojinin yardımıyla artık daha kolay bir hal almıştır. Bilgisayar yazılımları sayesinde tedarikçiler ve perakendeciler birbirlerinin stoklarını izleyebilmektedir. Bu sayede örneğin perakendecinin azalan stokları tedarikçi firma tarafından anında fark edilmekte ve ilgili ürünler sağlanmaktadır. Aynı şekilde perakendeci de tedarikçilerinin stoklarını izleyebilmekte ve ihtiyaç duyduğu ürüne ulaşması kolaylaşmaktadır.

İnternet hayatımızın her alanında olduğu gibi ticaret alanında da köklü değişimlere yol açmıştır. Perakendecilik için de aynı durum söz konusudur. Sanal ortamda gerçekleştirilen mağazasız perakendecilik faaliyetleri gerçekleştiren firmalar yukarıda bahsedilen şekilde iş birliği yaptıkları çok sayıdaki tedarikçinin stok bilgilerine ulaşarak müşterilerine hizmet sunmaktadırlar. Mesela Rusya nakliye yapan bir firmasınız ve müşteriden talep geldiği anda ilgili ürünü stoğunda bulunduran tedarikçi ile bağlantıya geçerek ihtiyaca cevap vermektedirler. Bu sayede depolama gibi çok önemli bir maliyet unsurundan da kurtulmuş olmaktadırlar. Bu şekilde faaliyet göstererek hem dünyada hem de ülkemizde hem bilinirlik açısından hem de ticari işlem açısından önemli hacimlere ulaşmış firmalar bulunmaktadır.

Sonuç olarak bilgi paylaşımı, perakende ve lojistik sektörlerinde başarıya giden yolun temel unsuru olarak değerlendirilebilir. Bilgi teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte, işletmeler arasında bilgi paylaşımı çok kolaylaşmakta ve bilgi paylaşımını etkin olarak gerçekleştiren işletmeler karlılıklarını artırmaktadır. Bilgi paylaşımı, gelişen teknoloji sayesinde arttıkça, perakende ve lojistik alanında faaliyet gösteren firmalar, aynı işletmenin birimleri gibi hareket etmektedir. Bütünleşik olarak gerçekleştirilen bu faaliyetler ise sonuçta işletmelere müşteri memnuniyeti olarak geri dönecektir.

#1 - Kasım 09 2016, 11:14:49

Üye:

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.